Een nieuwe workout: staand peddelen

  • Menfacts
  • April 26, 2018
  • Comments Off
sup

Voor de fanatieke surfers en waterliefhebbers is er een nieuwe rage gaande: staand peddelen. Maar wat is het eigenlijk en hoe kan je deze workout het beste beoefenen?

Wat is staand peddelen?

Het staan op een surfplank en zo vooruit peddelen met een lange peddel is een rage die uit Amerika over is komen zetten, ook wel SUPpen genoemd (Stand Up Paddling). Deze manier van workout is pas enkele jaren aan grond in Europa, maar neemt steeds meer in populariteit toe.

Oorsprong

SUPpen kent zijn oorsprong uit Amerika, om nog specifieker te zijn: Hawaii. Dit fenomeen dateert uit de jaren ’60 waar men al met diverse tactieken surfte en zodoende ook deze variant toepaste.

Wat heb je nodig?

Niet veel. Je hebt een goede surfplank nodig voor de goede belans. De surfplank dient wel minimaal 3 meter te zijn hiervoor met een maximum lengte van ongeveer 4,5 meter. De bijbehorende peddels moeten ongeveer 1,8 tot 2,3 meter lang zijn. Het merk Jobe verkoopt bijvoorbeeld diverse sets speciaal voor het SUPpen.

Voor wie is het?

Je hoeft geen ervaren surfer te zijn om de techniek van SUPpen te beheersen. Het enige wat je hoeft te doen is goed te oefenen op je balans op het surfboard en je daarop leert voortbewegen met de peddel. Omdat je minder ingrijpend je lichaam moet aanpassen zoals bij surfen, maar juist een vaste positie aanhoudt, is het minder intensief. Je kunt deze workout ook dus zien als een ontspanning, waarbij je op een langzaam tempo door diverse wateren voortbeweegt. Dit kan erg leuk zijn in historische steden met oude kanalen.

Variaties

Omdat SUPpen in eerste instantie laagdrempelig is qua intensiteit, heb je ook de mogelijkheid om diverse variaties hiervan toe te passen. Zo zijn er zelfs yoga-achtige lessen waar je nog meer ontspannen op het water staat.

Wedstrijden

SUPpen kent ook een intensieve kant, er worden namelijk serieuze wedstrijden georganiseerd in Nederland. Daarbij voel je het resultaat van de grotere inspanning op je meeste grote spieren zoals benen, armen en billen. Als workout is deze tak van de sport dus ook zeer geschikt.

Previous «
Next »