Harley Davidson Panhead

  • Menfacts
  • juli 9, 2017
  • Comments Off

De Harley Davidson Panhead is de benaming voor motoren geproduceerd tussen 1948 en 1965. Hiermee plaats de motor zich tussen de knucklehead motoren (1936-1947)en de shovelhead, gebouwd vanaf 1966 tot 1984. De motor kreeg zijn naam doordat de zichtbare kleppendeksel erg veel lijken op een omgekeerde pan.

De Harley Davidson panhead is gemaakt van gietijzer en aluminium. De motor beschikt over twee cilinders die in een V-vorm zijn geplaatst en beiden zijn voorzien van twee kleppen. Er zijn twee typen ontworpen waardoor de Harley Davidson panhead een vermogen krijgt van 990- of 1208cc. De motoren heeft de beschikking over hydraulische kleppenstangen die niet steeds bijgesteld moeten worden en heeft aluminium cilinderkoppen waardoor er een betere warmteafvoer ontstaat.

De eerste modellen van de Harley Davidson panhead zijn herkenbaar aan zijn zogenaamde springervoorvork. Na twee jaar worden ze vervangen door een moderne hydraulisch geveerde voorvork en verkocht onder de naam Hydra Glide. In 1952 wordt de eerste Harley Davidson panhead met voetschakeling geïntroduceerd. Vanaf 1955 is de FLH verkrijgbaar, een model met een verhoogde compressie. De Duo Glide uit 1958 maakte het rijden met de Harley Davidson panhead meer comfortabel door gebruik te maken van achtervering. Al deze motoren zijn voorzien van een kickstarter om de motor te laten starten. Pas na de introductie van de Electra Glide in 1965 zijn de motoren voorzien van een 12 volt electrische startmotor.

De Harley Davidson panhead heeft sterk bijgedragen aan de populariteit van het merk. Het is een Harley Davidson panhead die een hoofdrol speelt in de iconische film “Easy Rider” uit 1969. Acteurs Dennis Hopper en Peter Fonda geven de motoren kleur in een film over vrijheid en de jonge tegenover de oude generatie. De Harley Davidson panhead wordt nog regelmatig te koop aangeboden waarbij de prijs van een goed onderhouden exemplaar hoger zal uitvallen als de oorspronkelijke verkoopprijs.

Previous «
Next »