Je nieuwe droomauto? Die importeer je tegenwoordig heel eenvoudig

  • Menfacts
  • February 27, 2017
  • Comments Off
auto importeren

Het importeren van auto’s is de laatste jaren erg populair, met name auto’s uit Duitsland zijn zeer geliefd onder de Nederlandse chauffeurs. In eerste instantie vanwege het grote prijsverschil in auto’s. Daarbij zijn sommige auto’s weinig verkrijgbaar in ons land en de kans is groot dat je je droomauto elders in Europa wel vindt. Tevens zijn de auto’s in landen als Duitsland vaak erg luxe uitgevoerd, daardoor is het mogelijk om tegen een relatief lage prijs een luxe jonge auto in bezit te hebben.

Hoe importeer je een auto uit het buitenland?

Een auto importeren uit het buitenland vraagt wel om iets meer papierwerk en voorbereiding dan een auto aanschaffen in eigen land. Dit heeft onder andere te maken met invoerbelasting die betaald moet worden en de rest-BPM (de aanschafbelasting voor auto’s). Je kunt zelf helemaal uitzoeken hoe dit werkt en er berekeningen op loslaten of je uiteindelijk wel goedkoper uit bent met een auto uit het buitenland. Maar tegenwoordig zijn er ook bedrijven, zoals Dasimport.nl, die dergelijke zaken voor je regelen tegen een vergoeding. Het voordeel van zo’n organisatie is dat zij veel ervaring hebben en precies weten waar de valkuilen liggen en daarin ook goede adviezen kunnen geven.

importeren auto

Met welke kosten moet je rekening houden?

Als je een leuke auto in het buitenland op het oog hebt die tegen een lagere prijs wordt aangeboden dan in Nederland, wil dat nog niet zeggen dat de totaalprijs ook lager ligt. Het importeren van een auto brengt namelijk kosten met zich mee. De belangrijkste berekening om te kijken of een auto uit het buitenland wel of niet loont, is de BPM-berekening. BPM is de afkorting van ‘belasting van personenauto’s en motorvoertuigen’, deze belasting wordt betaald voor de aanschaf van nieuwe auto’s en voor auto’s uit het buitenland. Voor een auto uit het buitenland geldt dan de rest-BPM. De BPM berekenen is ingewikkeld, doordat de regelgeving constant verandert en er per geval verschillende toegestane manieren zijn om de BPM te berekenen. Zo gebeurt het vaak dat men onnodig te veel rest-BPM berekent en dus ook betaalt, dat is zonde natuurlijk.

Andere kosten waar rekening mee gehouden moet worden zijn de invoeringskosten bij het RDW en de tenaamstelling, wat €107,20 kost. De kosten voor de kentekenplaten zijn ongeveer €40. Eventueel moet de importauto ook nog APK gekeurd worden. En vergeet natuurlijk ook niet de transportkosten. Als je zelf terug wilt rijden vanuit het buitenland naar Nederland met de auto, moet je een 5-daagskenteken aanschaffen, je krijgt dan het kentekenbewijs, kentekenplaten en een tijdelijke WA-verzekering. Dit kost ongeveer tussen de €150 en €250 euro. Let er wel op dat je met dit kenteken niet in Nederland mag rijden!

Previous «
Next »