• Homepage
  • >
  • Mannen
  • >
  • Amsterdenim: duurzaamheid met een knipoog naar Amsterdam

Amsterdenim: duurzaamheid met een knipoog naar Amsterdam

  • Menfacts
  • maart 8, 2021
  • Comments Off
amsterdenim

De relatie tussen denim en Nederland is er al lang, grote merken zoals G-Star, Denham, Kings of Indigo, Blauw van Scotch & Soda en ook de jeanslijn van het Amerikaanse Tommy Hilfiger en het Britse Pepe Jeans bevinden zich al jaren in Amsterdam. Amsterdenim heeft daar binnen zijn eigen plek veroverd door de duidelijke link met onze hoofdstad… en die link zit hem niet alleen in de naam.

Amsterdenim; duidelijke link met Amsterdam

De connectie met Amsterdam heeft oprichter Ben Fokkema vanaf de lancering van het merk nagestreefd en is dus onder andere terug te vinden in de naam, maar ook in het logo; de punten hierin staan voor de Amsterdamse puntdaken die je vindt langs de grachten van onze hoofdstad. Daarnaast is het een knipoog naar de zeilen van de boten die vroeger over de hele wereld vaarden en de stad groot hebben gemaakt. Ook de zogenaamde hangtags, die aan elk product hangen, verwijzen hiernaar: Amsterdenim gebruikt hiervoor namelijk dezelfde bruine kleur als de zeilen van de Nederlandse boten. De binnenzakken van alle broeken worden ook gekenmerkt door deze kleur. Zo is er bij elk item dat wordt uitgebracht een directe link te vinden met Amsterdam.

Douwe Bob als ambassadeur en nu ook als mede-eigenaar van Amsterdenim

Begonnen in 2014 en sindsdien timmert Amsterdenim hard aan de weg om zichzelf op de kaart te zetten. Douwe Bob is, naast jarenlang ambassadeur en gezicht te zijn geweest, nu ook mede-eigenaar en we zien Amsterdenim gedragen worden door mensen als Johnny de Mol. Amsterdenim ging voor het eerst met Douwe Bob samenwerken in 2018 toen zij de merchandise voor de tour van de zanger voor hun rekening namen. Op dat moment droeg de zanger al twee jaar kleding van Amsterdenim op het podium. Toen werd door het bedrijf ook al gehint op een nauwe samenwerking in de toekomst. Zelf omschreef Amsterdenim het als volgt: “Het merk en Douwe hebben veel met elkaar gemeen. Douwe is rebels en heeft ook die band met Amsterdam. Ook heeft hij mooie blauwe ogen, de kleur van denim, en dat is als denim merk ook weer mooi meegenomen. Eerder vernoemden we al een shirt naar de zanger maar in de zomer van 2021 zal er een gehele collectie verschijnen die in samenwerking met Douwe Bob is gemaakt. Hierin zijn de tatoeages die Douwe heeft, verwerkt als opdruk of print. Denk bijvoorbeeld aan een hawaï shirt met een print van tatoeages.“ 

Link met Amsterdam

De link die Amsterdenim heeft met onze hoofdstad komt niet alleen naar voren in de naam en het logo, maar is bijvoorbeeld ook verwerkt als de Amsterdamse Gouden Bocht, het meest prestigieuze deel van de Herengracht in Amsterdam. Deze is dan weer verwerkt in de stiksels van de broekzakken. Daarnaast is zelfs aan de binnenkant van de broeken de rijke geschiedenis van de stad verbeeld. Ook hebben de verschillende modellen broeken Nederlandse namen gekregen, zoals de ‘Klaas’, een loose fit broek die knipoogt naar Klaas Adiaansz, degene die als eerste met grote woorden het ‘eiland’ Amsterdam beschreef. Een slim fit jeans uit de collectie heet dan weer de ‘Jan’, die verwijst naar Nederlands bekendste naam.

Bekijk hier de ‘Klaas’ loose fit jeans
Bekijk hier de Jan slim fit jeans

Amsterdenim kortingscode

Wil jij één van deze pieces, of een ander Amsterdenim item, met korting kopen, dan hebben we hier bij menfacts.nl een speciale Amsterdenim kortingscode voor je. Met de kortingscode MENFACTS20 ontvang je een korting van 20% op je bestelling!

Teruggegrepen op oude, Nederlandse gebruiken

Ook in de technieken zien we oude, typisch Nederlandse, gebruiken terug. Zo werden de zeilen voor schepen vroeger in een koperen pot gehangen, welke gevuld was met eikenschors en kokend water. Door deze techniek gingen de zeilen maar liefst 20 jaar mee, in tegenstelling tot de 2 jaar zonder gebruik te maken van deze techniek. Voor hun selvidge ‘Rembrandt’ broeken doet Amsterdenim hetzelfde. Dit levert een uniek product op, met een even uniek verhaal. Zoomen we in op Amsterdenim, dan is dat verbindende factor: mooie, unieke items, ieder met een eigen verhaal.

Bekijk hier deze Rembrand selvidge broek

Flagship store in Amsterdam

In september 2019 werd de flagship store op de Dam geopend. De winkel ademt helemaal de sfeer uit die het merk ook uitdraagt in zijn producten en marketing. Oude materialen met een verhaal, gecombineerd met stijlen van nu. In de flagshipstore is dit onder andere terug te zien in de oude houten vloer, de antieke drank kastjes en de houten kastjes waar de spijkerbroeken in liggen. Ook worden er flessen rum en gin verkocht, allemaal van Amsterdamse makelij. Zelfs de onderbroeken die er tevens worden verkocht zijn van een Amsterdams merk die helemaal in het plaatje passen.

Sterke marketing 

Zo werd er eerder ook een shirt uitgebracht, de zogenaamde ‘Jan-Kees.’ Het is een shirt geheel in de stijl van de New York Yankees, alleen is de bekende NY, vervangen door NA, verwijzend naar New York toen dit nog New Amsterdam heette. Dit soort sterke verwijzingen en slimme marketing tools zijn mede tot stand gekomen door Ewout Rameijer. Enkele jaren geleden werd hij aangetrokken om die marketing sterk neer te zetten en ondertussen is hij algemeen directeur van Amsterdenim en houdt hij zich bezig met veel meer dan de marketing.

Bekijk hier het shirt Jan-Kees

Centrale filosofie van Amsterdenim

“Buy less, buy better” is de centrale filosofie van Amsterdenim. Zij geloven er in dat goede dingen in het leven alleen maar beter worden met de jaren, net als een premium jeans. Want ook dat is iets waar Amsterdenim erg in gelooft: een gedragen jeans heeft zoveel meer karakter dan een nieuwe. Vandaar dat zij ook promoten om lang met je spijkerbroek te doen en de schoonheid daarvan in te zien.

Gecertificeerde productiepartners

Om die duurzame filosofie daadkracht bij te zetten produceert Amsterdenim uitsluitend hun jeans bij in Italië en Turkije en is de ambitie helder en duidelijk: jeans van volledig gerecyclede materialen voor het maken van duurzame kleding van topkwaliteit. 

Ondertussen staat Amsterdenim bekend om zijn jeans collectie met stoere en comfortabele broeken voor de moderne man, met daarin bovenstaande details verwerkt. Deze subtiele kenmerken van Amsterdenim komen, naast de eerder genoemde kenmerken, ook nog terug in de zogenaamde ‘diamanten’ knoop, een subtiele knipoog naar het logo van Amsterdenim. Verschillende andere jeans van het merk bevatten een knoopgulp met een verwijzing naar het wapen van de stad Amsterdam: XXX.

Previous «
Next »