Het verschil tussen de mannenfiets en de vrouwenfiets is niet zo groot. Het grootste verschil is dat de herenfiets een horizontale stang, en de damesfiets een gebogen stang, heeft tussen het zadel en het stuur.
De oorsprong van dit verschil ligt vele jaren achter ons. Het design van de herenfiets, met horizontale stang, is zo ontworpen voor de stevigheid. Het design van de damesfiets is anders ten opzichte van de herenfiets om dezelfde reden als vroeger dameszadels en herenzadels bestonden bij het paardrijden, uit zogenaamde zedigheidsoverwegingen. Een vrouw mocht niet wijdbeens op een paard zitten, zoals de man dat wel mocht, en dus ook niet wijdbeens op de fiets. Om überhaupt op een herenfiets te kunnen stappen zouden de grote rokken van de dames wel zó hoog opgeschoven moeten worden, dat was des duivels.
Voordelen van de damesfiets
Vandaag de dag fietsen veel heren op een damesfiets. De meest voorkomende reden hiervoor is dat je simpelweg stukken eenvoudiger op- en afstapt bij een damesfiets dan bij een herenfiets. Zeker voor een oudere man of een man die wat kleiner is van stuk, is het lastig om op een herenfiets te stappen, ze kunnen de zwaai met het been over de bagagedrager simpelweg niet maken. Voor hun zekerheid en veiligheid is het dan veel beter om een damesfiets te rijden, op- en afstappen is dan geen enkel probleem.
Ook wanneer je plotseling moet remmen of afstappen is het stukken veiliger om op een damesfiets te rijden. Wanneer je op een herenfiets rijdt en plots moet remmen, is de kans aanwezig dat je onaangekondigd met de edele delen op de horizontale stang klapt, een situatie die beter voorkomen kan worden dan genezen.
Bij mountainbikes is er nog een groot verschil tussen heren- en damesmodellen. De dames-mountainbike is meestal van veel lichter gewicht dan de heren-mountainbike. Als je snel op ruw terrein wilt kunnen rijden, is een lichter gewicht fiets een enorm voordeel. Ook is de gebogen stang van de dames-mountainbike beter voor de aerodynamica, de gebogen stang stroomt en horizontale stang remt af.
Een laatste reden is dat er voor de damesfiets vaak veel meer extra accessoires beschikbaar. Zoals een fietsmand, -krat of -tas. En wat dacht je van een bidonhouder, waar ga je die plaatsen bij een herenfiets? Vooral voor langere tochten, waarbij je veel vervoerd op de fiets is het handig een damesfiets te rijden. Als er een flinke tas op de bagagedrager mee moet, kun je nog onmogelijk opstappen en zul je allerlei fratsen moeten uithalen voordat je überhaupt op weg kunt.