De in 1898 opgerichte motorenfabriek Norton MFG Company werd in 1953 lid van de Associated Motor Cycles. Bij het faillissement van het AMC in 1966 werd de fabriek opgenomen in de Norton-Villiersgroep en bij de overname van BSA in 1972 vormden zij Norton-Villiers-Triumph die niet langer dan vijf jaar overeind bleef. Na een aantal jaren van onzekerheid is de fabriek opnieuw in handen van de Britten en werd de productie van Norton terug op gang gebracht.
Het ontstaan van de Norton Commando 850
Dennis Poore die eigenaar was van Norton-Villiers was vragende partij voor het ontwikkelen van een zware twin met als bedoeling om de marktpositie te versterken. Hij gaf de opdracht aan zijn ingenieurs om bij het ontwerpen van de Norton Commando 850, het motorblok te gebruiken van de Norton Atlas maar er moest eerst een systeem bedacht worden om de forse trillingen, de kwaal waar dit type veel last van had, sterk te reduceren. Het Isolastic systeem werd ontwikkeld en dit hield in dat het blok werd opgehangen in rubbers terwijl het de kettingspanning kon blijven behouden en het blok niet zijlings kon bewegen. Het Featherbed frame werd niet meegenomen in het ontwerp en men kwam met een nieuw dubbel wiegframe waarop één enkele bovenbuis gemonteerd werd.
Vijf keer motorcycle van het jaar!
Ook al was de concurrentie met Triumph en BSA heel sterk, toch werd de Norton Commando 850 wel vijf jaar op rij uitgeroepen tot Motorcycle van het jaar. In september 1976 werd de Norton Commando 850 voor het eerst aan het grote publiek voorgesteld en het enthousiasme was groot. De moderne machine, die garant stond voor comfort tijdens het rijden, had het naar voor gekantelde motorblok dan de Atlas en had een tank van glasfiber. De verouderde techniek en een doorbuigend frame werd dit model fataal en dit euvel werd pas opgelost in 1969.
Toen in 1973 de Commando 850 Norton in productie ging kon men niet weten dat ze twee jaar later een faillissement niet zouden ontwijken. De motor van de Commando 850 Norton kreeg een opwaardering van 5pk, wat slechts een kleine verbetering was maar de kinderziekten als krukaslagers die uitliepen en zuigers die snel braken had me niet kunnen oplossen. Gerenommeerde motorbladen smeerden dit breed uit in hun magazines en dit was nefast voor de merknaam.De eigenaar wist de curator om te praten en kon op die manier motoren blijven bouwen tot 1979.