Als je een fan bent van Volkswagen, komt dat waarschijnlijk omdat het merk, een beetje zoals Mazda en Volvo, een alternatieve ruimte inneemt op de markt. Volkswagens rijden meestal standaard sportiever, de auto’s hebben vaak wat meer luxe en de instrumenten en bedieningselementen zijn meer op de bestuurder gericht. Nee, VW’s zijn over het algemeen niet zo chic of zo krachtig als grote neef Audi, maar het zijn meestal redelijk geprijsde alternatieven. Hier lees je waarom de Volkswagen ID.7 ons opwindt.. en twee redenen om ons zorgen over te maken.
Volkswagen verkoopt de ID.4 al, maar de basisversie van die cross-over met achterwielaandrijving wordt geleverd met een nogal kleine 201 pk koppelmotor die de prestaties tegenhoudt. Een kenmerk dat nieuwe klanten van elektrische auto’s aanspreekt, is de ultra vloeiende acceleratie, vooral bij het inhalen, die kenmerkend is voor versnellingsbakken zonder versnellingen en elektromotoren. VW lijkt de klachten te hebben gehoord omdat de Volkswagen ID.7 een krachtigere opstelling met achterwielaandrijving krijgt.
Zijn nieuwe aandrijflijn levert 282 pk, maar nog belangrijker, levert veel meer koppel, bijna een verdubbeling van dat cijfer van ID.4. Inderdaad, ID.7 zou snel moeten aanvoelen, en de eerste ervaringen wijzen erop dat het een redelijk stevige, sportieve ophanging krijgt, wat VW-fans zou moeten ontlasten in de hoop dat het merk zijn kenmerkende karakter zou voortzetten in de benzineloze toekomst.
Auto’s met achterwielaandrijving zijn standaard leuker omdat je niet vecht tegen koppelsturing of die voortstuwing elektronisch afzwakken. Het druist misschien in tegen het erfgoed van VW, maar kijk in heel Duitsland naar collega’s als Porsche (ook een neef van het VW-bedrijf) voor bewijs dat je kracht van de achterbanden wilt.
Een ruim interieur dat het Tesla Model 3 naar beneden haalt
Passat verliet vorig jaar de markt, maar ter vergelijking: die ruime sedan wordt vervangen door een nog ruimere die een centimeter langer, 1,5 centimeter groter en een halve centimeter breder is. De ID.7 heeft een veel langere wielbasis. Dat zou moeten leiden tot veel meer cabine ruimte en een luchtiger gevoel dan sommige belangrijke concurrenten hebben, zoals Tesla Model 3 met zijn erg krappe achterbank. Bonus: De ID.7 krijgt een hatchback-ontwerp om beter te profiteren van zijn mooie achterkant. Dit is gewoon slim, aangezien elke verkochte cross-over in werkelijkheid een hatchback is, dus waarom zouden we niet alle sedans op deze manier maken?
Standaardfuncties op ID.7 zijn onder meer het gebruik van gerecyclede flessen en plastic uit de oceaan om garen voor zitvlakken te maken. We hebben het geluk gehad om deze stoelen uit te proberen in de ID.4 en ze zijn fantastisch. Volkswagen zegt ook dat de stoelen worden verwarmd en gekoeld, en dat het koelsysteem een ”droog” functie bevat, waarvan we aannemen dat deze de airconditioning op een efficiëntere manier gebruikt om je comfortabel te houden in vochtige klimaten. De ID.7’s krijgen ook een optioneel panoramisch, elektronisch dimmend glazen dak en alle modellen krijgen een 15-inch touchscreen.
Over dat laatste: Volkswagen erkende bij de introductie van de ID.7 dat niet elke klant dol is op de bedieningselementen van verschillende functies in de auto’s uit de ID-serie en heeft een deel van de interface op de ID.7 herzien. Dit is een goede zaak, aangezien veel autofabrikanten Tesla’s voorbeeld volgden door alle functies in een tablet achtige interface te stoppen in plaats van de traditionele knoppen te behouden. Tikken en vegen haalt je ogen van de weg en dat is niet goed. VW zegt ook dat ze augmented reality aan het display hebben toegevoegd, evenals meer spraak gebaseerde prompts.
Geautomatiseerde parkeerassistent
Een functie die we graag willen uitproberen, is een automatisch parkeersysteem waarmee de bestuurder op een knop kan drukken en de auto zelf kan parkeren, of uitstappen en een eigen app gebruiken om het voertuig te parkeren. Deze technologie is niet nieuw, maar VW zegt dat de auto altijd de laatste 55 meter van zijn omgeving zal “registreren” en vermoedelijk ook in 3D in kaart zal brengen. Dit zou moeten zorgen voor een meer naadloze automatische parkeerervaring, en aangezien zoveel automobilisten fileparkeren een uitdaging vinden, zou het systeem een zege kunnen zijn voor velen. Volkswagen zegt ook dat het ook verschillende rijhulpsystemen van niveau 2 zal bevatten, maar heeft deze niet specifiek beschreven.
Een zorg is dat VW zegt dat de maximale laadsnelheid beperkt is tot 200 kW; de nieuwe Hyundai Ioniq 6, die qua formaat erg vergelijkbaar is, kan in 18 minuten van 10 tot 80 procent worden opgeladen, waarbij VW zegt dat ID.7 een half uur nodig heeft om dezelfde daad te verrichten. EV-prijzen blijven gekoppeld aan hoge prijzen. De ID.4 gaat tegen deze trend in door redelijk betaalbaar te zijn.