Al sinds 1897 was de Japanse orgelbouwer Taraguchi Yamaha groot in het ontwerpen en bouwen van muziekinstrumenten. Naast deze passie had hij ook een grote voorliefde voor tweewielers en vanuit die passie begon hij in 1954 met het bouwen van motorfietsen. In zijn nieuwe fabriek dat hij bouwde in Iwata werden in ijltempo verschillende nieuwe mechanische snufjes ontworpen en na enkele jaren was hij met het merk Yamaha één van de toppers in zijn branche, ook in het wegraces.
Momenteel is Yamaha één van de grote spelers op de markt onder de motorproducenten en worden er zowel toermotoren als sportracers gebouwd.
Het was in 1976 dat de eerste xt 500 yamaha opdook in Europa met Frankrijk als eerste koper, goed voor 500 exemplaren. Jean Claude Olivier, die op dat moment baas was bij Yamaha Moto France had een eerste kennismaking met de machine gehad bij de Amerikaanse voorstelling in 1975 en was er zeker van dat hij ze in Europa van de hand zou kunnen doen. En dat bleek want de XT werd uiteindelijk het boegbeeld van het merk. Toen men nog niet zo lang geleden stopte met de productie van de xt500 yamaha, in 1992, was zijn wereldvermaardheid legendarisch. Dat in 1979 de alom gekende piloot, Cyriel Neveu de rally Parijs-Dakar won op een xt 500 yamaha was daar waarschijnlijk niet vreemd aan.
Ondanks het feit dat de Yamaha XT500 een laag vermogen heeft is hij toch een echt monster. Het is een pittige ééncilinder motor die snel op toeren komt wanneer je de gashendel omdraait door een systeem wat de brandstof rechtstreeks in de cilinder trekt. Dit is de reden waarom veel motards de xt500 yamaha moeilijk onder controle kunnen houden, vooral als ze nog niet echt ervaren zijn.
Voor lange afstanden moet je er zeker rekening mee houden dat de inhoud van de benzinetank aan de kleine kant is. Met acht liter, waarvan twee liter als reserve, is het vaak verplicht stoppen aan een tankstation. De xt 500 yamaha, een rasechte enduro motor, is dan ook niet ontworpen voor lange afstanden. Wil je hem toch als reisgenoot dan doe je er best aan de secundaire wegen niet te schuwen. Hij heeft dan ook geen enkel probleem met putten in de weg of lastige verkeersremmers want de xt500 yamaha neemt die hindernissen met veel plezier.
Alleen, qua opbergruimte scoort hij niet hoog, wat niet verwonderlijk is bij een enduro, het is dan ook niet mogelijk om koffers te bevestigen.
Met een kruissnelheid van ongeveer 90 km per uur is hij niet echt snel maar daarvoor is hij ook niet gebouwd. Deze Yamaha xt500 is een prima machine om op een relaxte manier te genieten van de omgeving. Het is tevens ook de meest eenvoudig gebouwde motor; één cilinder, twee kleppen en een carburator en dat is het. Hij weegt hooguit 143 kg en voor wie niet ervaren is met de machine kan hij wel eens verrassend pittig uit de hoek komen door zijn voorwiel in de lucht te gooien als een eigenwijs en bokkend paard.