In 2022 keerde de wereld terug naar een soort normaliteit na twee jaar van de Covid-pandemie. De drankenindustrie veerde goed op, maar welke trends zullen in 2023 de kop opsteken? Wat zit er dit jaar in jouw glas? In onderstaande blog kijken we in onze kristallen bol om een paar voorspellingen te doen.
De voortdurende evolutie van de Negroni
Vorig jaar zagen we de wedergeboorte van de Negroni dankzij een recept voor Negroni Sbagliato dat viraal ging op YouTube en TikTok. Niet dat deze klassieke whisky cocktail ooit echt was verdwenen. De bekendheid bracht het drankje echter naar een nieuw en breder publiek en heeft sindsdien geleid tot een aantal creatieve interpretaties.
De meeste zijn gebaseerd op het idee van de Sbagliato, die prosecco gebruikt in plaats van gin. Het bittere aperitief en de zoete rode vermout blijven telkens behouden, maar het derde ingrediënt wordt gewijzigd. We zijn al getuige geweest van versies gemaakt met cider of perenwijn, dus verwacht meer eigenzinnige versies van de Negroni.
Duurzaamheid om de smaak van whisky te beïnvloeden
De whisky-industrie, en met name de nieuwe golf van ambachtelijke producenten, begint gedistilleerde dranken op een milieuvriendelijkere en duurzamere manier te distilleren, waarbij veel van de wereldwijde wedstrijden voor gedistilleerde dranken dergelijke initiatieven en werkwijzen belonen. Maar het begint zich ook te manifesteren in nieuwe producten die in de schappen liggen.
Dit geldt met name voor rokerige whisky. Turf wordt van oudsher gebruikt, maar het duurt duizenden jaren om zichzelf op natuurlijke wijze te regenereren. Nu branden innovatieve distilleerders alternatieve materialen om rokerige smaken te creëren en er zullen er ongetwijfeld meer volgen.
Zo wordt in Scandinavië hout gebruikt door Kyrö, jeneverbestakjes door Mackmyra en lokale heide door Stauning. Vorig jaar bracht Glenmorangie ook A Tale of the Forest uit, een whisky gerookt met een mix van turf en botanische planten uit het bos, waaronder berken-, dennen- en lijsterbessen.
Agave-varianten worden ‘Next Big Thing’
Iedereen lijkt altijd te speculeren over wat de volgende categorie sterke dranken zal zijn die zal ontploffen. Eerst was het whisky, toen was gin ‘de nieuwe whisky’, toen was rum ‘de nieuwe gin’ en ga zo maar door. De nieuwste categorie om warm van te worden is echter tequila en mezcal uit Mexico.
Tequila heeft een recente enorme golf van door beroemdheden onderschreven of eigen merken op de markt zien verschijnen, en dat is altijd een belangrijke indicator. Mezcal wint ook gestaag aan populariteit, vooral bij barmannen die altijd op zoek zijn naar nieuwe en interessante smaken.
Zelfs het veel minder bekende Mexicaanse sotol begint grip te krijgen op de markt na de lancering van een merk door rocker Lenny Kravitz.
Rum in, Gin uit
Het lijkt erop dat de gin-bubbel al een tijdje geleden is gebarsten. Talrijke ambachtelijke distilleerderijen die tijdens de hoogconjunctuur van de afgelopen vijf jaar verschenen, hebben hun laatste fles gedistilleerd, terwijl andere aanzienlijk zijn. Dat wil niet zeggen dat gin dood is. Deze drank blijft populair, vooral voor de grote merken, maar alleen met minder spelers.
Een drank dat weet te profiteren van de ondergang van gin, is rum. Rum bereikte vorig jaar voor de eerste keer ooit whisky in als de best verkopende sterke drank in Nederland. Zowel grote jongens als ambachtelijke producenten zullen hiervan profiteren, wat betekent dat consumenten nu meer keuze hebben dan ooit tevoren. Dus of je nu van donkere rum houdt of iets lichters voor een cocktail, de toekomst van rum is erg sterk!
Gearomatiseerde wodka
Wodka blijft ’s werelds favoriete en bestverkopende drank, maar heeft de recente uitdagingen van zowel gin als tequila moeten weerstaan. Het heeft dit de afgelopen drie jaar bereikt met de gestage introductie van gearomatiseerde wodka. Dit raakte een snaar bij de consument, vooral tijdens de Covid-lockdowns toen mensen thuis meer cocktails maakten.
Het resultaat was dat de consumptie van thuiscocktails tijdens de pandemie verdrievoudigde. Gearomatiseerde wodka’s hielpen hierbij, waardoor het voor mensen gemakkelijker werd om creatief te zijn en minder ingrediënten nodig hadden. En met de helft van ’s werelds top 10 meest populaire cocktails op basis van wodka, zal dit alleen maar toenemen. Verwacht dat meer merken dit jaar een steeds groter wordend assortiment smaken zullen uitbrengen.
Kwaliteit versus hoeveelheid
Terwijl de kredietcrisis toeslaat, zullen een aantal interessante trends gaan botsen. Enerzijds keren consumenten steeds vaker terug naar populaire merken, denk aan Famous Grouse whisky, Gordon’s gin, Smirnoff wodka etc, omdat die waar voor hun geld bieden en regelmatig in de aanbieding zijn bij supermarkten.
Maar het tellen van de centen manifesteert zich ook op een andere manier: mensen zullen producten van hogere kwaliteit kopen, zoals een fles premium Scotch single malt, een oude rum of XO Cognac, maar minder vaak. Ze trakteren zichzelf in wezen en zullen er dan gedurende een langere periode van nippen en genieten. Dit zal de komende tijd meer gepolariseerd raken!