Feiten en fabeltjes over het aanmaken van testosteron

  • Menfacts
  • September 11, 2020
  • Comments Off
Feiten en fabeltjes over het aanmaken van testosteron

Onze voeding speelt een grote rol bij onze testosteronproductie. Menselijke klieren hebben bepaalde mineralen nodig – zoals zink en magnesium – om de testosteron productie op gang te brengen en onze Leydig-cellen hebben cholesterol nodig om testosteron te maken. Sommige voedingsmiddelen – zoals broccoli, bloemkool en kool – kunnen de Testosteron-niveaus helpen verhogen. Er is een reden waarom oude sterke mannen rauwe eieren zouden drinken – studies hebben gesuggereerd dat een hogere vet- en cholesterol consumptie resulteert in verhoogde niveaus van totaal testosteron. Mannen die vetarme diëten eten, hebben doorgaans een verlaagde testosteronspiegel. Wil je dus meer testosteron aanmaken, dan zul je je vet- en cholesterol consumptie moeten verhogen, door bijvoorbeeld veel spek, eieren en biefstuk te eten. Misschien vraag je je af “Is cholesterol niet slecht voor me? Veroorzaakt het geen hartaandoeningen? ” Het antwoord: het is ingewikkeld.

Goed voor je lijf zorgen is een must

Helaas denken veel mannen dat ze gewoon een paar “natuurlijke versterkers” kunnen nemen en dat hun testosteronniveau op magische wijze zullen toenemen. Als je afval eet, niet traint en niet genoeg slaapt, dan zal geen enkele hoeveelheid supplementen je testosteronniveaus helpen om een ​​optimaal niveau te bereiken. Dat gezegd hebbende, het voedingssupplement Vitamine D3 kan wel van invloed zijn.

Het hormoon D3 toedienen

Vitamine D3 is eigenlijk geen vitamine, het is een hormoon – een heel belangrijk hormoon dat tal van gezondheidsvoordelen biedt. Ons lichaam kan van nature vitamine D uit de zon maken, maar recente studies hebben aangetoond dat veel westerlingen vitamine D3 tekort hebben omdat we steeds minder tijd buitenshuis doorbrengen. Als we dan besluiten om naar buiten te gaan, smeren we ons lichaam in met zonnebrandcrème, die voorkomt dat de zon onze huid bereikt en zo de aanmaak van vitamine D3 op gang brengt. Als je niet genoeg zon krijgt, heb je mogelijk een vitamine D3-tekort, wat kan bijdragen aan lage testosteronwaarden. Je kunt dan een pil hiervoor nemen en studies hebben aangetoond dat mannen die dit supplement gebruiken, hun testosteronniveau verhogen. 

Visolie werkt wel

Van visolie is aangetoond dat het SHBG verlaagt en de productie van luteïniserend hormoon verhoogt. Dit is het hormoon dat verantwoordelijk is voor het triggeren van de teelballen om testosteron aan te gaan maken. 

Gebruik niet te veel cafeïne

Gebruik matig cafeïne. Te veel van het ‘zwarte goud’ verhoogt het cortisol, waardoor het testosteron afneemt. Bovendien schaadt het consumeren van cafeïne laat op de dag de slaap, waardoor de testosteronproductie ook afneemt. Een recente studie geeft aan dat cafeïne die vóór het sporten wordt geconsumeerd, de testosteronniveaus kan verhogen en je juist kan helpen efficiënter te trainen. 

Vitamine C

Ik weet niet waar ik voor het eerst hoorde over de vermeende testosteron-boostende voordelen van vitamine C, maar het is een van die dingen die je overal op internet ziet als je Googled op ‘hoe je testosteron verhoogt’, maar uiteindelijk een fabeltje is voor gezonde mannen. Tenzij je diabetes hebt, zul je waarschijnlijk niet veel baat hebben bij dit supplement en is het dus ook niet nodig om dit te nemen.  

ZMA levert niet het resultaat dat de fabrikanten claimen te kunnen bereiken

Als je gaat onderzoeken hoe je je testosteronniveau kunt verhogen, blijft er maar een supplement met de naam ZMA opduiken. Het is een mix van zink, magnesium en vitamine B6. De vermeende voordelen van ZMA zijn onder meer een betere en diepere slaap die indirect verondersteld wordt het testosteron te verhogen. Zink en magnesium zijn noodzakelijke mineralen bij de aanmaak van testosteron, dus een megadosis zou nuttig moeten zijn, toch? Welnee. Terwijl een studie in 1998 verhoogde kracht aantoonde onder atleten die ZMA gebruikten, hebben twee recente studies aangetoond dat het absoluut geen effect heeft op de totale of vrije testosteronniveaus. Het zijn vooral de fabrikanten van ZMA die het supplement pushen, de wetenschap heeft al lang aangetoond dat het geen extra testosteron aanmaakt.

Natuurlijk testosteron-boosters zoals tribulus en brandnetel

Hoe zit het met tribulus en brandnetel? Er zijn verschillende supplementen op de markt die beweren natuurlijke testosteron boosters te zijn. De bedrijven die deze producten produceren, beweren dat de kruiden (meestal brandnetel en tribulus) in hun pillen het vrije testosteron verhogen door SHBG te verminderen. Ze voegen ook wat B-vitamines toe voor “meer energie en vitaliteit”. Als je online forums leest over het stimuleren van testosteron, zweren veel mannen bij de effectiviteit van natuurlijke testosteron boosters. Het bewijs is gemengd. Een studie wees uit dat brandnetel inderdaad de vrije testosteron bij muizen verhoogde, maar een andere studie toonde geen toename bij mensen. Je ziet dezelfde soort resultaten met tribulus – werkt bij muizen, maar niet bij mensen. 

Previous «
Next »