Het merk Moto Guzzi bestaat sinds 1921 toen de Italiaanse Carlo Guzzi, met de hulp van zijn vader Parodi, zijn motorfabriek oprichtte in de buurt van het prachtige Comomeer. Hij ontwierp bijna uitsluitend eencilinder viertakt motoren met liggende cilinder. Toen na de Tweede Wereldoorlog, het duidelijk werd dat de motoren op vlak van techniek verouderd waren en er meer vraag kwam naar goedkopere en lichtere motorfietsen. Daarom ontwierp Carlo Guzzi in 1954 zijn eerste 175cc motor met bovenliggende nokkenas en wou op die manier concurreren met andere merken.
Deze motor was zijn laatste heldendaad want niet lang nadien gaf hij, uitgeput en ziek, het beheer van zijn fabriek uit handen. Het nieuwe model kreeg zoals alle andere Guzzi’s de naam van een vogel en Lodola, wat leeuwerik betekent, kwam na een uitgebreide marketing op de markt. Men was er van overtuigd dat er 30.000 motoren nodig waren om te voldoen aan de vraag. Het kostte de fabriek klauwen vol geld om hun machinepark van de productielijn aan te passen omdat hun oude eencilinders verder gebruiken geen optie was. De Moto Guzzi 1958 rolden met 4900 machines van de band. Deze vernieuwde motoren hadden een perfect afgewerkt motorblok van 175 cc en in tegenstelling tot hun verouderde modellen had de nieuwe versie, op de carburator na, ingebouwde onderdelen.
Toen in 1958 Moto Guzzi uitkwam met de Lodola Normale en een sportversie, hadden deze een hogere compressie van 11 PK door een ander soort nokkenas wat gebruikt werd. Dit was meer dan genoeg om de concurrentie de baas te kunnen omdat, na het ongeval in de Mille Miglia in 1957 waarbij twee Ferrari piloten tijdens hun crash negen toeschouwers de dood injoegen, lange afstand races verboden werden over heel Italiƫ.
Ook op uiterlijk vlak kreeg de Moto Guzzi 1958 een moderne aanpassing. De vormgeving van de grotere benzinetank van 12 liter en het voorwiel had aluminium velgen gaven de motor een eigentijds karakter.
De moto guzzi 250cc werd het racepaard van de stal. Deze werd gebouwd tot 1955 en was dus het oudere broertje van de 1958 Moto Guzzi. Toen in de eerste jaren van 1970 de fabriek van Guzzi, samen met Benelli werden overgekocht kwam de moto guzzi 250cc TS als eerste van de band gerold met een heel nieuwe look maar nog steeds het specifieke prachtige geluid.