• Homepage
  • >
  • Sport
  • >
  • Waarom een goed begin van de dag en een ochtendritueel zo belangrijk zijn

Waarom een goed begin van de dag en een ochtendritueel zo belangrijk zijn

  • Rogier
  • July 28, 2019
  • Comments Off
krachttraining thuis

Niets is fijner dan een goed begin van de dag. Begin de morgen gestructureerd, waardoor je de rest van de dag de voordelen van een ochtenritueel ervaart. In dit blog geven we je dan ook graag een aantal tips voor een goed begin van de dag. Begin met de tips die jou het meest aanspreken, zoals wat is een gezond ontbijt? Bouw een nieuw, ochtendritueel rustig op en zoek vooral de balans. Het is voor sommigen wellicht even wennen, maar het levert je uiteindelijk een hoop voordelen op.

Wat zijn dan de voordelen van een ochtenritueel ?
• Je wordt energiek wakker
• Je bent helder in plaats van verward en gestrest
• Je lichamelijke conditie verbetert
• Je valt af
• Je productiviteit gaat omhoog
• Je zorgen verdwijnen naar de achtergrond
• Je krijgt het gevoel dat je alles aankunt
• Je krijgt structuur waardoor je dingen kunt laten lukken

Lekker slapen, gezond weer op

Misschien een dooddoener, maar een positief ochtendritueel begint natuurlijk al de avond van te voren. Leg alvast je kleding en overige zaken voor de volgende ochtend klaar. Zorg voor voldoende slaap, acht uur is het gemiddelde. Maak je slaapkamer lekker donker en schakel (indien mogelijk) je mobiel of het geluid uit. Vermijd alcohol, cafeïne en beeldscherm voor een goede nachtrust.

Laat je wekken door een aangenaam geluid, zodat je ontspannen wakker wordt. Zwaai eerst rustig je benen over de rand van het bed. Zet je voeten niet zomaar op een koude vloer maar steek ze in je sloffen of slippers. Houd zoveel mogelijk dezelfde volgorde van activiteiten aan. Dat draagt bij aan een positief ochtendritueel.
Een positief ochtendritueel ziet er voor iedereen misschien iets anders uit. Waar de een mediteert of de krant leest, zullen anderen sporten voor werk. Van belang is dat je uitgerust opstaat en niet als een dolle de dag begint. Gun het je lichaam en jezelf om rustig op te starten. Neem ook de tijd om rustig en gezond te ontbijten.

Wat is een gezond ontbijt?

Sla je ontbijt niet over. Je lichaam moet weer worden voorzien van energie. Daardoor verbeteren je concentratievermogen, schoolprestaties en productiviteit. Zorg wel voor een gezond ontbijt. Dit moet enkelvoudige en complexe koolhydraten bevatten. Die zitten onder andere in fruit en volkoren brood. Je kunt ook een groene smoothie maken.

Doen, sporten voor werk

Ben jij een sportief type? Sporten voor werk is heerlijk. ´s Ochtends vroeg is de wereld bijna voor jou alleen. Waarschijnlijk presteer je ook veel beter dan na een lange, stressvolle werkdag en houd je ´s avonds meer tijd voor andere zaken of hobby´s over. Maar ook een stevige wandeling met de hond, het liefst in een bosrijke omgeving, is een heerlijke start van de ochtend en een weldaad voor lichaam en geest.

Previous «
Next »