Het leven scheert almaar sneller voorbij. Er zitten maar vierentwintig uren in een dag en die heb je broodnodig. Ondertussen vliegen vervelende deadlines, nare rekeningen en veeleisende vriendinnen je om de oren. Soms denk je: Flikker op met al die verplichtingen! Ik trek lekker de wijde wereld in.
Een fijne gedachte, niet? En vervolgens doe je weer braaf verder met je rondjes in de tredmolen. Nils Leidal niet. Die sprong daadwerkelijk uit de drukke tredmolen en wandelde glimlachend het Hardangervidda-gebergte in. In de documentaire Drømmeland ontdek je hoe zijn avontuur afliep.
Drømmeland
Met Drømmeland brengt Joost van der Wiel (1983) zijn eerste langspeler in de zalen. De regisseur nam daarvoor zijn tijd. De alumni van de Rotterdamse Willem de Kooning Academy deed eerst ervaring op met zijn korte documentaires Soles of Ethopia, Het Kind is groot en De Hoeder. Het Argentijnse Construir Cine International Film Festival, het Braziliaanse It’s All True International Film Festival én het Italiaanse Working Title Festival bekroonden die laatste titel met de prijs voor beste korte documentaire. Motivatie en zelfvertrouwen genoeg voor het grote werk dus.
Deze keer volgt de Rotterdamse documentairemaker Nils Leidal. Deze zestigjarige Noor heeft schoon genoeg van de moderne maatschappij. Hij snakt naar een compromisloos leven zonder gedoe in harmonie met de natuur. De man boft dat hij in Noorwegen woont. In het dunst bevolkte land van Europa vind je nog echte ongerepte natuurlandschappen. Het uitgestrekte Hardangervidda-gebergte vormt het geknipte decor voor zijn vlucht uit de jachtige eenentwintigste eeuw.
A man, a horse and a smartphone
Een houten hut te midden van de ruige Noorse wildernis wordt Nils’ nieuwe huis, een paard zijn enige gezelschap. Maar een huis is daarom nog geen thuis. Tussen het jagen, maken van lange sneeuwwandelingen en boeken bij kaarslicht lezen door mist Nils toch wat. De behoefte aan menselijk contact kriebelt als een malle. Met zijn smartphone, uitgerekend het verfoeide symbool van onze moderne maatschappij, doorbreekt hij zijn isolement.
Je terugtrekken in de wildernis maar stiekem wel je mobieltje meenemen: een beetje de boel belazeren, niet? Maar regisseur Joost van der Wiel weet perfect hoe Nils zich voelt. De documentairemaker probeerde zelf smartphone-loos door de Noorse bergen te trekken. Na enkele dagen dook het vermaledijde mobieltje al snel weer uit zijn rugzak.
Vanaf 28 maart in de bioscoop
Zou jij het kunnen, helemaal zonder stroom en menselijk contact de wilde natuur in? Vanaf 28 maart zie je in de bioscoop dat de balans tussen jezelf, natuur en de buitenwereld allesbehalve vanzelfsprekend is.