De Corona crisis heeft invloed op zo’n beetje alle facetten van ons dagelijks leven en elke branche is er tot een bepaalde hoogte wel door geraakt. Zo werden er dit jaar een flink aantal minder nieuwe auto’s verkocht dan de jaren daarvoor. Dit is natuurlijk niet vreemd, omdat mensen de hand op de knip houden. Waarom zou je een grote investering doen als je niet eens zeker weet of je volgend jaar nog werk hebt? Ook de verkoop van bedrijfswagens is gekelderd, omdat bedrijven op dit moment ook niet graag investeren. Aan de andere kant zien we wel dat de verkoop van tweedehands auto’s weer aan het toenemen is. In Duitsland is de overheid bezig met allerlei steunpakketten om de branche uit het slop te halen, waardoor het voor ons wel eens erg voordelig zou kunnen worden om een Audi kopen in Duitsland.
In Duitsland is de autobranche enorm groot
De giganten in de auto industrie zitten dan ook met hun handen in het haar. De aandelenkoersen zijn enorm teruggelopen en over het algemeen oogt de nabije toekomst niet per se rooskleurig. In ons buurland Duitsland is dit een grote bron van onzekerheid. Niet alleen voor de verkoop van auto’s maar ook doordat de auto industrie in Duitsland erg groot is en er op het moment veel banen op de tocht staan. Er zijn de afgelopen jaren al veel banen verloren gegaan in deze sector, maar nog steeds zijn er ongeveer zo’n 800.000 mensen in deze branche werkzaam. Er dreigt nu dus een kaalslag en dus dringt de Duitse autolobby aan op behoorlijke steun van de overheid.
Plannen om de branche te helpen
De Duitse overheid heeft nog geen echte beslissingen gemaakt, maar ondanks dat liggen er al wel concrete plannen om de Duitse auto industrie uit het slop te halen. Zo komt er een dikke aankooppremie van 4.000 Euro voor EV’s en hybrides en een premie van 3.000 euro voor auto’s met alleen een verbrandingsmotor. Omdat in Duitsland op EV’s al een premie van 4.000 euro gegeven wordt, zou die daarmee groeien naar 8.000 Euro.
Helft voor de auto industrie, de andere helft voor de overheid
Bij deze regeling gaan de fabrikanten van Duitse automerken zelf de helft ophoesten en de overheid zal bijspringen voor de andere helft. Eigenlijk een beetje zoals bij acties voor het goede doel dus. Cynici zeggen dat fabrikanten dit weer deels zullen compenseren door hogere netto prijzen.