De NIO ET7; een directe concurrent voor Tesla?

  • Rogier
  • januari 18, 2021
  • Comments Off
wat is de nio et7

Zonder enige twijfel is Tesla het populairste merk voor elektrische auto’s van dit moment. Je ziet ze veel op de weg en er lijkt geen einde aan deze populariteit te komen. Toch kloppen ook andere merken aan de deur, zoals Polestar, het elektrische merk van Volvo, maar ook BMW en Hyundai beginnen Tesla te naderen op de elektrische markt. Het zijn echter niet alleen bekende, grote merken die steeds meer een concurrent beginnen te worden van het merk van Elon Musk. Uit China komt namelijk het zogenaamde Nio, die net hun ET7 hebben geïntroduceerd. Vooralsnog alleen voor de Chinese markt, maar daar lijkt snel verandering in te komen.

actieradius nio et7

Grootspraak of waarheid?

Direct trok het merk alle aandacht naar zich toe, nadat oprichter William Li direct concurrent Tesla de Volkswagen onder de elektrische auto’s noemde, waarbij hij in dezelfde zin Nio vergeleek met BMW, Audi en Mercedes. Is dit slechts grootspraak, of zit hier een kern van waarheid in? Als we van de test gegevens uit moeten gaan, dan zou dit nog wel eens waar kunnen zijn ook. Uit die tests blijkt namelijk dat Nio met een revolutionaire auto gaat komen, echter kunnen we dit pas met zekerheid zeggen als we er zelf in hebben gereden.

Luxe, maar niets nieuws in stijl en vorm

Waar we al wel iets over kunnen zeggen is over het uiterlijk. Dit brengt niet direct iets nieuws. De Nio ET7 is een stijlvolle sedan met strakke lijnen en elementen die we al wel kennen. Zo zien we de verzonken deurgrepen die we kennen van Tesla en het doorlopende achterlicht zoals we die al zagen bij de Audi e-tron. Niet heel origineel, maar eerlijk is eerlijk: de Nio ET7 is absoluut een mooie auto om te zien. Ook van de binnenkant trouwens. Daar vinden we onder andere een 12,8-inch amoled scherm, nappaleer, houten elementen en een 1.000 watt krachtig geluidssysteem met 23 speakers. Jawel, dat lees je goed, 23 speakers! Je kunt dan ook over een behoorlijke surround experience spreken.

nio et7 kopen

Verschillende uitvoeringen

Zoals gezegd is aan bovenstaande nog niet veel nieuws te ontdekken, maar het geeft wel direct aan dat we te maken hebben met een zeer interessante auto. Dan één van de zaken waar  bij een elektrische auto altijd direct naar gekeken wordt: de actieradius en snelheid. De ET7 komt in verschillende uitvoeringen, maar voor degene die op zoek zijn naar snelheid, kunnen we alvast verklappen dat er een versie is met twee elektromotoren. In deze bolide haal je binnen 3,9 seconden de 100 km/u.

Wat is de actieradius van de NIO ET7?

Het instapmodel heeft een 70 kWh accupakket waarmee je ongeveer 500 kilometer ver kunt rijden. Dat is al behoorlijk indrukwekkend, maar er is ook een 100 kWh en zelfs een 150 kWh variant. Daarmee kun je respectievelijk 700 en 1.000 kilometer rijden voordat je weer moet laden. Dit is al een stuk verder dan je met bijvoorbeeld een Tesla komt. Het zijn dus al indrukwekkende cijfers, maar Nio heeft nog een wapen in handen. Dit automerk is namelijk ook bezig met een accuwissel systeem. Dit betekent dat je bij de pomp niet hoeft te stekkeren, maar er gewoon een volle accu in doet. De voordelen van elektrische rijden en toch net zo snel bijtanken als met een benzine-auto. Tesla heeft ook met dit systeem getest, maar kreeg het niet van de grond. Als Nio dit rond krijgt, dan gaat dit een enorme game changer zijn in de wereld van elektrische auto’s.

nio et7

Serieuze concurrent 

Hoe je het ook went of keert, Tesla lijkt er een serieuze concurrent bij te gaan krijgen. De auto’s zijn nu alleen nog in China te koop, maar dat gaat mogelijk snel veranderen. Nio heeft plannen om nog dit jaar de Europese markt te betreden. Er is dus een goede kans dat de ET7 snel deze kant op gaat komen. Wat de kosten van de diverse uitvoeringen gaan zijn, is nog niet bekend. In China kost hij je 448.000 yuan. Dit is omgerekend ruim 56.600 euro. Een serieus bedrag, maar gezien de specificaties is dit een beste scherpe prijs… zeker als je de auto vergelijkt met directe concurrenten zoals Tesla en Polestar.

Een andere aanpak

Nio is zeker niet de enige elektrische auto die elektrisch rijden anders aanpakt, ook Toyota denkt buiten de gebaande paden. Het Japanse merk heeft namelijk ook een manier gevonden om een elektrische auto te maken die niet uren aan een stekker hoeft te hangen. De Toyota Mirai is namelijk een waterstofauto. Qua aandrijving is deze te vergelijken met iedere andere elektrische auto. Het laten draaien van de wielen gebeurt ook hier door middel van een elektromotor. Toch is er een belangrijk verschil, en dat is waar de energie vandaan komt. Bij een Tesla komt deze uit een accu, maar een waterstofauto haalt de elektriciteit ergens anders vandaan.

wat is de actieradius van een nio et7


Previous «
Next »