Toen Cadillac in 1914 voor het eerst op grote schaal V8-motoren produceerde, betekende dat de start van een prachtig tijdperk voor autoliefhebbers. In de VS kent de machtige acht-cilindermotor nog altijd een grote aanhang. In Europa is de zwanenzang al enkele jaren ingezet. Een V8 is bijna niet meer te krijgen als je een betaalbare auto voor dagelijks gebruik zoekt. Het onvermijdelijk afscheid nadert: de V8 verdwijnt van de Nederlandse wegen.
Opkomst van de V8
Een V8-motor telt acht cilinders, per twee opgesteld in een V-vorm tegenover elkaar en de krukas. De legendarische krachtbron dook begin twintigste eeuw op in speedboten, vliegtuigen en racewagens. De Amerikaanse autofabrikant Cadillac introduceerde de machtige motor later bij het massapubliek. De betrouwbare motor veroverde dankzij zijn grote vermogen, compacte constructie en soepele prestaties al snel de autowereld. Ook niet onbelangrijk: een optrekkende V8 klinkt als muziek in de oren.
Begin jaren 2000 bouwde budgetvriendelijke fabrikanten als Volkswagen en Volvo’s nog op grote schaal modellen met acht cilinders. Anno 2019 hoor je amper nog een V8 op de Nederlandse wegen. Ze worden elk jaar duurder en zeldzamer. De huidige generatie V8-motoren hebben bovendien weinig gemeen hun krachtige voorgangers. Hun cilinderinhoud is kleiner en ze hebben een turbo. Kortom: de V8 verdwijnt uit Nederland.
V8 verdwijnt uit Nederland
Een V8 heeft namelijk een hoog brandstofverbruik, wat zorgt voor vervuilende uitstoot. Autobouwers opteren daarom veelvuldig voor kleinere en zuinigere vier-cilindermotoren. Een V8 is bijna niet meer te krijgen in Europa.
In Nederland zijn de belastingen bovendien gekoppeld aan de uitstoot en het gewicht van een voertuig. De Nederlandse overheid beïnvloedt de kostprijs daardoor aanzienlijk. De aanschafbelasting BPM baseert zich op de theoretische CO2-uitstoot van een wagen en deze tikt aardig aan bij modellen met een V8.
Waar vind je nog een V8?
Exclusieve luxemerken als Aston Martin, Bentley, Ferrari en Lamborghini zal het worst wezen. De V8 vormt slechts een eerste opstapje in hun aanbod van indrukwekkende cilindermotors. Geld groeit helaas niet op je rug. Wil je nog een betaalbare personenwagen scoren met een V8 voor gewoon gebruik? Veel succes dan.
Volumemerken met een V8
Mercedes-Benz rust haar S-Klasse coupé met een V8 uit. Het prijskaartje begint bij, even slikken, 158.246 euro. Andere fabrikanten als BMW, Jaguar, Land Rover en Lexus monteren de V8 enkel nog in hun pittig geprijsde sport- en terreinwagens. De V8 verdwijnt van de Nederlandse wegen, zoveel is duidelijk.
Zeg dus maar dag met je handje tegen het betaalbare plezier van een V8. Wat zullen we dat prachtig geluid missen.