Het is eindelijk zo ver: je producten zijn binnen, je website staat en je bent klaar om jouw producten via je eigen webshop aan de man te brengen. Maar hoe pak je het versturen van pakketten als startende ondernemer nu slim aan en wat heb je er eigenlijk allemaal voor nodig? Hieronder nemen we je stap voor stap mee in het antwoord op die vragen. Lees dus snel verder!
Stap 1: De basis op orde
Voordat je jouw producten in je webshop kunt gaan verkopen, is het belangrijk dat je de basis op orde hebt. Daarmee bedoelen we dat je website staat en er goed uitziet, dat je de inschrijving bij de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst hebt gedaan, dat de webshop live is en dat je de producten beschikbaar hebt, zodat je ze snel kunt versturen.
Stap 2: Het verzendproces regelen
Zorg ervoor dat je hebt nagedacht over hoe je omgaat met bestellingen. Pak je pakketten zelf in of doet iemand anders dat? Verzend je ze dagelijks, wekelijks of met een andere frequentie? Zorg ervoor dat dit duidelijk is én dat jouw toekomstige klanten weten wat ze van je mogen verwachten. Daarnaast kan het slim zijn om afspraken te maken met een zakelijke pakketdienst en/of een administratietool voor je pakketten, zodat je bijvoorbeeld jouw pakketten in bulk op locatie kunt laten ophalen en dat je gemakkelijk het overzicht houdt over je bestellingen, leveringen en retouren. Dit wordt zeker relevant wanneer je een groter aantal producten gaat verkopen.
Stap 3: Je pakketten verpakken
Om ervoor te zorgen dat je pakketten heelhuids bij je klanten aankomen, is het erg belangrijk dat je jouw producten op de juiste manier verpakt. Daarnaast is de verpakking van jouw producten een belangrijke tweede indruk voor jouw klanten. Denk er maar eens over na: als jij ergens een pakket hebt besteld en het is slechts ingepakt in een simpele kartonnen doos of plastic zak of het komt beschadigd aan, dan zul je niet denken dat je te maken hebt met een professioneel en betrouwbaar bedrijf. Ga daarom slim om met het verpakken van je producten. Daarvoor heb je het juiste verpakkingsmateriaal nodig, dat bestaat uit:
- Een doos waar het product goed inpast en dat niet te groot of te klein is, zodat het product niet schuift of beschadigd raakt tijdens het transport;
- Beschermings- en vulmateriaal zoals noppenfolie om je producten te beschermen. Noppenfolie is een zeer goed, stevig materiaal dat je producten beschermt én ervoor zorgt dat kleine producten beter in een doos passen en niet teveel gaan schuiven tijdens transport of in het sorteercentrum van de pakketdienst;
- Verpakkingselementen in je eigen huisstijl om het pakket er netjes en professioneel uit te laten zien en om ervoor te zorgen dat klanten jouw bedrijf en/of product beter onthouden. Bij Logistiek Concurrent kun je jouw eigen logo bijvoorbeeld op je verpakkingsmateriaal laten drukken.
- Eventueel een kortingsbon voor een volgende bestelling of een persoonlijk kaartje om zo je waardering voor je klanten te laten zien en hen te verleiden in de toekomst weer een bestelling te plaatsen.
Dat waren ze: de belangrijkste benodigdheden om pakketten te versturen voor jouw eigen webshop. Ben jij al klaar voor de start?