Welk effect heeft de corona crisis op e-commerce?

  • Menfacts
  • januari 4, 2021
  • Comments Off
corona en ecommerce

E-commerce is door het coronavirus enorm toegenomen. Dat is door de huidige lockdown natuurlijk niet zo vreemd, aangezien alle niet-essentiële winkels dicht zijn, of in ieder geval zouden moeten zijn. Echter bleek uit een onderzoek in september al dat online shoppen flink was gegroeid. Daarnaast bleek dat mensen ook online aankopen deden op plekken waar dat voor de pandemie haast niet gebeurde. Zo zagen we dat de apotheek online in België ineens enorm populair werd. Hieronder vind je andere opvallende bevindingen in de e-commerce door het coronavirus.

Nieuwe groep online consumenten aangeboord

Door de corona crisis blijkt een hele nieuwe groep consumenten het online winkelen te hebben ontdekt. Zo hebben ongeveer 300.000 Nederlanders door de crisis voor het eerst online aankopen gedaan. Deze groep bestaat vooral uit 50 plussers die online shopten omdat bepaalde winkels dichtzijn, maar ook deels omdat deze doelgroep veel minder fysiek is gaan shoppen dit jaar. Uit onderzoek is gebleken dat deze groep veel vatbaarder is voor gepersonaliseerde aanbevelingen: maar liefst 45 procent van deze klanten geeft namelijk de voorkeur aan een webwinkel die gepersonaliseerde aanbevelingen doet en 56 procent van de online shoppers keert in dat geval terug. We verwachten dan ook dat dit type online klant, nu deze eenmaal overstag is, in de toekomst online zal blijven kopen.

Veranderingen in leveringscondities

Het aantal pakketjes dat bezorgd werd, ging aan het begin van de corona crisis door het dak: bezorgers draaiden overuren en consumenten moesten rekening houden met langere bezorgtijden. In december zien we dat deze aantallen pakketjes zijn verveelvoudigd en dat koeriers nog veel meer werk op hun bord hebben gekregen. Daarnaast zien we dat hierdoor pakketten minder snel bezorgd kunnen worden, waardoor online winkels met oplossingen moeten komen. Om klanten over de streep te trekken kun je bij veel webshops in de check-out uit meerdere verzendopties kiezen. Zo kan de consument zelf kiezen of hij gratis verzending boven snelle bezorging verkiest en welke bezorger er aan de deur mag verschijnen. Ook handig: wanneer vervoerder A het regionaal druk heeft, kan de consument zelf eenvoudig switchen naar vervoerder B. Dit soort veranderingen waren zonder de huidige crisis pas veel later doorgevoerd.

Zoekmachines worden anders gebruikt

Berichtgeving rondom het coronavirus zorgde voor schommelingen in het zoekvolume op Google en andere zoekmachines. Waar consumenten na een persconferentie niet veel online zochten, volgde dagen later vaak een kleine piek in de zoekopdrachten. Hierdoor is het lastig je SEA/SEO-strategie op pijl te houden, en dat terwijl het voor webwinkels al lastig is om productbeschrijvingen hoog te ranken in Google. Voice Search is een belangrijk wapen om je positie als winkelier in zoekmachines te bewaken. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat in 2020 meer dan 50% van de zoekopdrachten op basis van voice search technologie zal plaatsvinden. Daarnaast hechten zoekmachines steeds meer waarde aan Voice Search, omdat zij hun gebruikers optimale resultaten willen garanderen. 

Innovaties in het verwerken van zoveel orders

Meer pakketjes betekent ook dat er meer mensen nodig zijn om orders op tijd op hun bestemming te krijgen. Online retailers moeten steeds harder werken om bestellingen verzendklaar te maken. Daar komt bij dat het moeilijk is om werknemers te vinden. Om een antwoord te geven op de enorme vraag naar pakketjes biedt robotisering uitkomst. Met name in distributiecentra kunnen robots van waarde zijn: van het stapelen van colli met uiteenlopende vormen en formaten op rolcontainers tot het inzetten van robots als orderpicker, robots blijken een waardevol hulpmiddel. 

Previous «
Next »