De geschiedenis van de Volkswagen Polo

  • Menfacts
  • april 18, 2018
  • Comments Off

Vandaag de dag kennen we de Volkswagen Polo als een charmante klassieker die veelvuldig over onze straten rijdt. De auto spreekt een grote doelgroep aan, door de kwaliteit van jaren van ontwikkeling te combineren met een budgetvriendelijk prijskaartje. De nieuwste generatie, de zesde inmiddels, verkoopt nieuw voor een kleine €15.000, maar een tweedehands Volkswagen kopen kost natuurlijk nog een stuk minder. Ter vergelijking: voor een Porsche 911 betaal je ongeveer het tienvoudige van dit bedrag, namelijk 130 000 tot 150 000 euro. Laten we eens kijken naar de evolutie die de tijdloze Volkswagen Polo heeft ondergaan doorheen de jaren.

De eerste generatie

Volkswagen introduceerde de Polo voor het eerst in 1975. De vraag naar kleinere auto’s was sterk gestegen en de Polo bood hier het ideale antwoord op. Om dit even in perspectief te plaatsen, in 1950 reden er al 100 000 auto’s van het model Volkswagen Kever rond. De Polo moest vooral als concurrentie dienen voor de populaire Audi 50. Dit is zeker gelukt: vandaag, 43 jaar later, is de Polo nog steeds razend populair, terwijl de Audi 50 niet meer geproduceerd wordt.

Volgende generaties

Een tweede generatie Volkswagen Polo’s kwam uit in 1983, gevolgd door een derde generatie in 1994.Een hele reeks aan vierde generaties volgen vanaf 2002 en de vijfde generaties vanaf 2009. De vijfde generatie Volkswagen Polo wordt voor de eerste keer verkozen tot de “Europese Auto van het Jaar”. Dit is toch wel een grote mijlpaal en een duidelijke aanwijzing van het succes van de Polo. Door de jaren heen is het model steeds groter geworden, met steeds meer kleurenopties en verbeterde technologie.

De nieuwste, zesde, generatie

Het nieuwste model Volkswagen Polo pakt uit met de nieuwste snufjes aan technologie en een vernieuwend design. De auto is voorzien van Front Assist, een technologie die voetgangers kan opmerken als u met uw Polo door de stad rijdt en kan optreden als noodrem. Ook dit model is weer een beetje gegroeid, voor de eerste keer is de klassieker langer dan 4 meter. Die verruiming is een duidelijke en gestage evolutie van het model. Er wordt voorspeld dat ook deze generatie het heel goed zal doen op de markt.

 

Previous «
Next »