“My baby got a Mercury and we’re crousing up and down te road”, zingt David Lindey in de Mercury Blues. Mercury, onderdeel van het Ford concern, had en heeft nog altijd een magische klank bij autoliefhebbers. Ooit opgericht als een auto voor de middenklasse, werd het merk bij de grote reorganisatie in 2011 opgeheven.
De Mercury Cyclone 1969
De eerste Cyclones bleken meteen een treffer te zijn. Met name de chroom velgen maakten de auto tot een icoon. De 1969 Cyclone is verkrijgbaar met maar liefst 335 PK in een 390 V8 motor. Pure snelheid en kracht, die de auto veranderden van een rank model dat, zoals hij werd aangekondigd “het saaie autorijden zou veranderen”, in een raspaardje, dat bij de jongeren veel aanklang vond.
1969
Voor jongeren was 1969 een jaar vol veranderingen. Er zijn heel wat songs verschenen over dit bijzonder jaar. Het kan dan ook niet anders dan dat de Cyclone 1969, gelet op de toevoeging van het jaartal, duidt op iets speciaals. Liefhebbers van Muscle Cars dromen nog altijd van de 1969 Cyclone CJ. De Mercury Cyclone 1969 is ook alleen in dat jaar geproduceerd, wat hem extra bijzonder maakt.
Slank, stijlvol, sterk
Je zou de 1969 Mercury Cyclone kunnen vergelijken met een gazelle, zo rank als hij is. Maar ook met een os, gelet op zijn enorme sterkte, die de snelheid van een luipaard kan ontwikkelen. Dat straalt de auto ook uit, de kracht van een ongetemd paard, in conbinatie van pure schoonheid. Die pure kracht gebruikt hij om in minder dan 14 seconden naar 100 miles, meer dan 160 km per uur, te schieten. De extra achterspoiler heb je gewoonweg nodig om niet op te stijgen.
Kwikzilver
De 1969 Mercury Cyclone doet zijn naam eer aan. Mercury betekent letterlijk kwikzilver. In het Engels is het ook een synoniem voor snelheid. Dat is iets wat de Cyclone 1969, ook in gerestaureerde vorm, nog steeds biedt. In het interieur vind je het kenmerkende chroom weer terug. Wat verder opvalt, is dat de 1969 Mercury Cyclone CJ op alle wielen trommelremmen heeft. Waarbij overigens vooraan schijfremmen zitten, wat bij de kracht van de motor zeker geen luxe is. Verder heeft hij een rolbeugel, een stuggere vering en extra sterke scholdempers. En, je kon voor een Traction-Lok gelimiteerde achterdekse differentieel kiezen. Mercury verwierf door deze auto echte faam.