Tussen 1958 en 1972 bouwde de Amerikaanse autofabrikant Chevrolet een reeks prachtige wagens van het type Biscayne. Deze betaalbare bolide had zijn naam te danken aan een opmerkelijk en zeer gegeerd tentoongestelde model uit de GM Motorama in 1955. Een meer basic wagen met een sober afgewerkt interieur en minder extraatjes aan de buitenkant dan men van Chevrolet gewend was.
Chevrolet Biscayne 1959
De Chevrolet Biscayne 1959 kreeg, zoals meerdere modellen van deze autofabriek, de naam mee van een kuststad of -baai in Amerika en werd met name geproduceerd voor het grote publiek. Wie een degelijke ruime wagen wou met dezelfde kracht als een duurder model kon in de 1959 Biscayne zeker zijn gading vinden. Begin jaren zeventig werd de V6 vervangen door een robuuste Chevrolet V8 motor, waarbij de transmissie prestatiegericht was, en won hierdoor nog meer aan populariteit.
Hoewel de Chevrolet Biscayne 1959 niet beschikte over opties zoals bijvoorbeeld elektrische ramen, toch kregen klanten waar voor hun geld door o.a. de op de vloer bevestigde handgeschakelde versnellingsbak met vier versnellingen en de krachtige Chevrolet V8 motor die hem tot een ware drag-car maakte.
Ook al hebben alle types de achterlichten aan weerskanten per twee gemonteerd, de 1959 Biscayne maakt met zijn drie achterlichten de uitzondering, samen met het model uit 1972. Indien de klant het wou waren extra verchroomde elementen en grotere wieldoppen tegen een meerprijs verkrijgbaar. Het bescheiden interieur had een textielbekleding die niet van superieure kwaliteit was, het stuur was standaard met de claxon in het midden en de vloermatten waren vervaardigd uit rubber. Niettegenstaande er drie jaren later een vierdeurs stationwagen op de markt zou verschijnen, was dit model enkel verkrijgbaar als berline met twee of vier deuren.
Tegenwoordig zijn deze fantastisch mooie wagens zeer gegeerd bij verzamelaars van oldtimers omdat bij de originele fabricage er slechts een klein aantal van de band rolden.