De oorspronkelijk voor de Noord-Amerikaanse markt bedoelde pick-up truck van Ford werd vervaardigd tussen 1957 en 1979. Wat nog niet eerder voor kwam is dat deze wagen bebouwd werd vanuit het platform van een stationwagen waarbij de bestuurderscabine, samen met de laadruimte, geïntegreerd werd binnen het frame. In totaal rolden er 508.355 wagens van dit kaliber van de band en de Ranchero 500 ging zo vlot van de hand dat ze zelfs de grote General Motors met hun Chevrolet El Camino van de troon stootte.
De Ford Ranchero 500; een comfortabele pick up
De Ford Ranchero was een kind van de zesde generatie auto’s, als opvolger van de eerste modellen T en A, het eerste type voertuig van na de oorlog en was een bijgestuurd model van één van de meest geliefde sedans uit de Ford fabriek. De combinatie van enerzijds een gestroomlijnd uiterlijk van de sedan met anderzijds, alle nuttige eigenschappen en gemakken van een pick-up viel zeer in de smaak bij het publiek. De bedoeling was dat eigenaars van de Ranchero 500 zowel de auto konden gebruiken als vervoermiddel naar de kerk of het vervoeren van varkens en pluimvee naar de markt. De fantastische rijkwaliteiten van de Ford Ranchero 500 en soepele hanteerbaarheid die een hardwerkende pick-up truck nodig heeft is te danken aan de lange wielbasis met brede assen en de link-coil achterwielophanging. Door de strategisch geplaatste schokdempers en de geluidsabsorberende isolatie die zowel de passagiers als het koetswerk beschermen tegen trillingen en lawaai geeft de Ford Ranchero pick up een comfortabel gevoel tijdens het rijden.
Echter, in 1972 werd er zwaar gesleuteld aan het uiterlijke van deze wagen en kreeg het slanke model van de voorbije jaren een meer robuuste en zwaardere buitenkant. Wat het meeste opviel was de brede grille die de Ford Ranchero 500 een stoerder uitzicht gaf en energie-absorberende voorbumpers. Met een gewicht van ruim 1800 kg, een laadvermogen van 930 kg en een krachtige V8 motor was deze Ford Ranchero pick up een echt werkpaard.