Het hoog aangeschreven J.D. Power, doet elk jaar onderzoek naar de kwaliteit van auto’s op de hedendaagse markt. Dit jaar hebben ze dat ook gedaan en hebben 31 automerken onderzocht. Hierbij keken ze naar eventuele problemen in de eerste 90 dagen na de aankoop van een nieuwe auto. Er kwamen een paar onverwachte namen uit dit onderzoek naar voren.
Analyse en consumenteninformatie
J.D. Power is een in Amerika gevestigd bedrijf voor gegevensanalyse en consumenteninformatie, opgericht in 1968 en bekend als een van de leidinggevende instituten op het gebied van onderzoek. Bij hun kwaliteitsonderzoek van auto’s, keek men dus naar de eerste 90 dagen dat een auto in gebruik werd genomen. De problemen die in die eerste periode voorkwamen, waren erg uiteenlopend. Van rammelende onderdelen tot piepende achterdeuren en van software problemen met de boardcomputer tot het afbladderen van lak.
Elke schade kreeg een punt en al deze punten werden per merk opgeteld, om vervolgens tot het gemiddelde aantal problemen per honderd auto’s te komen. Wat hierbij opvalt is dat sommige grote, luxe merken door de mand vallen. Merken die je eigenlijk associeert met kwaliteit, staan bovenaan de lijst. De zes automerken met de meeste problemen in de eerste 90 dagen zijn (de cijfers tussen haakjes zijn het aantal problemen per honderd auto’s):
1. Tesla (250)
2. Land Rover (228)
3. Audi (225)
4. Volvo (210)
5. Mercedes-Benz (202)
6. Jaguar (190)
Tesla scoort slecht in kwaliteitstest
Het zal niet veel mensen verbazen dat Tesla in deze lijst het slechtst uit de bus komt. Tesla zorgt voor een slechte start voor elektrische auto’s, want dit is de eerste keer dat J.D. Power dat soort auto’s ook onderzoekt in deze test. Het merk is natuurlijk bekend om zijn elektrotechniek, en die heeft zich bewezen, alleen geldt dit helaas niet voor de rest van de auto. De meeste problemen bij dit merk doen zich voor in de lak en productiefouten. Volgens het onderzoeksbureau zijn de fabrieken van Tesla niet van het hoogste niveau, waardoor auto’s vaak piepen en rammelen en sluiten carrosserie panelen vaak niet goed aan, waardoor er veel geruis van wind hoorbaar kan zijn. Een andere algemene klacht bleek de kofferbak te zijn, die vaak moeilijk te openen is.
Duitse merken zijn ruim vertegenwoordigt in ‘top’ 6
Namen als Mercedes-Benz, Volvo en Audi zijn een stuk verrassender te noemen in deze ‘top’ 6 van slechtste kwaliteit auto’s. Volvo staat natuurlijk al jaren bekend als een robuust merk met een heritage in veiligheid en kwaliteit. Zij zijn natuurlijk veel meer op lifestyle gaan leunen, wat de kwaliteit dus niet altijd ten goede hoeft te komen. Zowel Audi als Mercedes scoorde een stuk slechter dan de Duitse concurrent BMW. Bij laatstgenoemde werden 176 problemen per 100 auto’s gemeld. Eigenlijk ook nog verbazingwekkend, omdat het gemiddelde van alle 31 merken 166 problemen per 100 auto’s blijkt te zijn, waar BMW dus ook nog aanzienlijk boven staat.
Onevenredig beeld
Het is wel van belang om bij dit onderzoek te vermelden dat elk probleem even zwaar telde. Dus een haperende boardcomputer, die binnen no-time ge-reset is, telde even zwaar als een slecht sluitend portier. Dat laatste kost natuurlijk veel meer tijd om te laten maken. Hierdoor kan een onevenredig beeld ontstaan.
Onderlinge verschillen bij een merk
Wat verder opvalt is dat er binnen een merk, grote kwaliteitsverschillen kunnen zijn. Zo is de Audi A3 wel benoemd tot ‘Small Premium Car.’ van het jaar. Iets wat eigenlijk haaks staat op bovengenoemde feiten. Tussen de modellen onderling blijken echter grote kwaliteitsverschillen te zitten. Voor Jaguar geldt hetzelfde, zij scoren erg slecht in dit onderzoek, maar hun E-Pace model wint de categorie ‘Small Premium SUV.’