Geef een relatiegeschenk cadeau aan uw zakenrelaties bij het vieren van een jubileumjaar van uw bedrijf, het behalen van een ander mijlpaal of als kerstgeschenk. De kerstperiode is verreweg het meest populaire moment een relatiegeschenk te geven aan personeel, zakenrelaties en andere stakeholders. Het geven van relatiegeschenken is een moment om contact te onderhouden met zakenrelaties. Hiermee is het een belangrijk onderdeel van customer relationship management. Je wilt zakenrelaties bedanken of je kunt het gebruiken als sales instrument om verkopen te stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan een leuke barbecue of High Wine in Scheveningen of Zandvoort aan het strand met zakenrelaties. Of ga lekker karten of paintballen met ze, verzin iets origineels dat lang blijft hangen bij je zakenrelaties.
Psychologie van relatiegeschenken
In zowel de business to business markt als de business to consumer markt worden relatiegeschenken ingezet om meer verkopen te realiseren. Een geschenk als herinnering aan het bedrijf om verkopen te bevorderen. Denk aan een moment als een verjaardag van een klant bij een schoenenwinkel. Je stuurt de klant een e-mail of kaart op het postadres, waarin hij zij een presentje kan afhalen in de winkel. De klant wilt het cadeau graag komen ophalen, maar zal zich enigszins schuldig voelen als hij of zij niet erbij een aankoop doet. Dus de kans is groot dat de persoon ook een aankoop doet. Dit kan de psychologische werking zijn van een relatiegeschenk.
Soorten relatiegeschenken
Het soort cadeau dat je geeft is afhankelijk aan een aantal aspecten, zoals:
Wie is de doelgroep?
Gaat hier om donateurs van bijv. War Child, een consumenten van een kledingwinkel of zakelijke afnemers van software. Zijn het om personeelsleden, klanten, donateurs of andere stakeholders. De doelgroep bepaald mede de vorm van het geschenk.
Wat is het budget?
Het bedrag dat je te besteden hebt aan een cadeau bepaald wat je kunt geven. Een iPad als kerstgeschenk aan personeel is niet voor elk bedrijf haalbaar. Bij een laag budget moet je eerder denken aan een samengesteld kerstpakket met drank, etenswaren en bedrukte glazen met het bedrijfslogo. Een cadeau dat altijd gewaardeerd wordt.
Wat is het doel?
Een geschenk om personeel te bedanken voor hun inzet heeft een andere intentie dan een verjaardag herinnering aan een consument. In beide gevallen wil je de relatie behouden en verbeteren. In het geval van een verjaardag herinnering wil heb je ook een commerciƫle intentie.
Vanuit welk bedrijf en branche wordt het cadeau verstuurd? De branche waarin je werkt en de identiteit van het bedrijf bepalen wat je geeft. Een jong bedrijf gericht op gadgets gaat niet een traditioneel cadeau geven bestaande uit drank en etenswaren. Een handelaar in drank zal dit wel kunnen doen.