In het jaar 2021 is een motor die uitkwam in 1996 25 jaar oud, en daarmee een klassieker. Vaak denken we bij deze titel aan motoren, of auto’s, die minimaal uit de jaren 60 komen, maar dat is dus nergens voor nodig. De Kawasaki VN800 is namelijk in alle opzichten een ‚classic motor.’ Zoals vele Japanse motoren is ook de VN800 sterk, betrouwbaar en heeft deze een behoorlijk funky handling voor een cruiser. Dit maakt de Kawasaki VN800 zowel een nuttige motor als een perfecte poser-machine. De Kawasaki heeft alle onderdelen op de juiste plaatsen voor een goede rit met veel aandacht op de straat. Dit alles voor een goede prijs, maar een gedoe om schoon te houden. Wij schrijven graag over klassieke motoren en nu is de Kawasaki VN800 aan de beurt.
Anders dan zijn voorganger
De motor die het overnam van de oude Kawasaki VN750, die uitkwam van 1995 tot 1998, was de VN800. Deze motor had een andere geometrie, andere banden en ook andere overbrengingsverhoudingen… daarnaast ook een hoger zadel dan zijn voorganger. Naast de ‘normale’ versie kwam Kawasaki ook met de VN800 Drifter: in wezen hetzelfde als de klassieker, maar met enorme hoeveelheden extra carrosserie. Deze werd geproduceerd van 1999 tot 2004.
De eerste cruiser met soft tail
De Kawasaki VN800 werd geïntroduceerd in 1995 en was de eerste moderne “cruiser” met een soft tail en een 21-inch voorwiel. The VN800B (Classic) kwam in 1996 op de markt en had zowel vooraan als achteraan een 16-inch wiel. De drie modellen “800A”, “Classic” en “Drifter” hebben een 805cc vloeistof gekoelde V-twin motor en vijf versnellingen. De productie werd in 2006 gestopt bij de introductie van de VN900.
Het rijgedrag van de Kawasaki VN800
Wat weten we van het rijgedrag van de Kawasaki VN800? Nou, dat hij opmerkelijk stabiel is bij hoge snelheden en (voor een cruiser) relatief speels rijgedrag vertoond in de stad. De bodemvrijheid is echter minimaal. De vering voelt een beetje doorgezakt in de bochten, maar uiterst comfortabel op een recht stuk. De remmen daarentegen voelen altijd goed aan en zorgen ervoor dat het sportieve rijden altijd veilig aanvoelt. De motor van de Kawasaki VN800 biedt een ongelooflijk soepele en consistente afgifte van het vermogen op de weg. Het maximumkoppel ligt ergens rond de 3000 tpm, maar wordt in het hele bereik gehandhaafd voor heel veel trekkracht. Aan de bovenkant rijdt hij lekker met 130 km / u: perfect voor een cruiser.
De minpunten
De Kawasaki VN800-motor is een fantastisch stukje mechanisch vernuft, die lang meegaat en de carrosserie is hierop afgestemd. De verf is rijk en prachtig, maar de emblemen en logo’s zijn van mindere kwaliteit, daarnaast is een deel van het laswerk niet zo goed gebleken. Met andere woorden, het is niet perfect, maar het is ook niet slecht en zo lang je weet wat de mindere eigenschappen zijn, dan kun je hier rekening mee houden.
Een VN800 behoudt zijn waarde
De Kawasaki VN800 was in 1996 goed geprijsd ten opzichte van zijn rivalen (variërend van Harley-Davidson Sportsters tot Suzuki’s Marauder en Intruder) en zijn betrouwbaarheid betekent dat hij zijn prijs behoudt, maar het is onwaarschijnlijk dat hij concurreert met een tweedehands Harley: die naam op een tank voegt waarde toe, of je het nu leuk vindt of niet. Algemeen beeld van de Kawasaki VN800? Gemiddeld tot goed.
Comfort en chroom
De Kawasaki VN800 heeft een zeer comfortabel dubbel zadel en de voorste veringen geven je de look terwijl de grote, brede vorken je veel support geven. De VN800 heeft de gebruikelijke berg chroom, dikke pijpen en een instrumentenpaneel op de tankdop, plus een overvloed aan buitensporige extra’s waarvan je nooit had gedacht dat je ze nodig had, zoals chromen olievuldoppen en remklauw deksels. Helaas ontbreekt de cardanaandrijving van zijn krachtigere broer of zus VN’s.
In 1996 werd het VN800 Classic-model gelanceerd als een ge-update versie van de standaard VN800. Hier werden slechts kleine wijzigingen aan gemaakt, totdat de productie in 2004 werd stopgezet.
De opvolger
Kawasaki VN900: waar de VN800 ophield, nam de VN900 het over. Cilinderinhoud is maximaal 903cc. Het werd begin 2006 gelanceerd. Ook een ideale motor voor korte en lange ritten, vooral met de grote verstelbare bestuurders vloerplanken. Alle functies zijn breed en dik, zoals de tank, vorken, lichten en spatborden. Hij heeft veel kracht en respons voor een carbed 800 en iedereen zal denken dat hij een grotere motor heeft dan de motor daadwerkelijk heeft. De VN900 heeft veel chroom, maar niet te veel: precies de juiste hoeveelheid. Heeft een ster weggenomen vanwege de moeilijke bereikbaarheid van interne onderdelen zoals de bougies. Het motorblok is ook een beetje laag voor het aftappen van olie, maar als het langer zou zijn dan zou het er onhandig uitzien. Kawasaki introduceerde de eerste toermotor met V-twin motor wereldwijd in 1984. Oorspronkelijk werd deze motor voor export naar de VS geleverd met een 699cc-motor, maar vanaf 1986 werden ook deze modellen geleverd met een 750cc-motor. Tot de stopzetting van de productie van de VN750 in 2006 werd dit model nauwelijks gewijzigd.