De kracht van een visitekaartje

  • Menfacts
  • mei 4, 2022
  • Comments Off
visitekaartje

Visitekaartjes maken is iets wat elke ondernemer tot een paar jaar geleden automatisch als een van de eerste dingen deed. We zien tegenwoordig echter dat vooral de jongere generatie ondernemers deze stap steeds vaker overslaat, en dat is niet verstandig. In deze blog lees je waarom!

Er zijn veel mogelijkheden voor personal branding en een visitekaartje blijft daarbij een belangrijke! Een stukje geschiedenis over het visitekaartje zelf: ze dateren uit de 17e eeuw, toen ze werden gebruikt om de komst van een vooraanstaande gast aan te kondigen aan de eigenaren van bijvoorbeeld een landgoed. 

Mensen hebben gemengde gevoelens over visitekaartjes. Sommigen, vooral jongere ondernemers, denken dat ze dom zijn, maar ze doen er nog steeds toe. Het is namelijk de meest letterlijke en fysieke representatie van jezelf en je bedrijf als je iemand voor het eerst ontmoet. Daarnaast kijken veel ondernemers, bijvoorbeeld na een bezoek aan een beurs, bij thuiskomst nog steeds naar de ontvangen visitekaartjes.

Als je iemand ontmoet wissel je een handdruk en ideeën uit, in ieder geval als ondernemers onder elkaar. Daar kunnen beide kanten iets aan hebben, misschien willen ze je klant worden, of in de toekomst een beroep op je doen voor advies. Een visitekaart is een fysieke herinnering aan je bedrijf, persoonlijkheid en ontmoeting. Als het gedenkwaardig, speels of visueel aantrekkelijk is, is dat in jouw voordeel. Elke ondernemer ontmoet veel mensen en het is belangrijk om herinnerd te worden… een visitekaartje kan daar enorm bij helpen!

Een persoonlijke website kan jouw persoonlijkheid laten zien op een manier die opvalt, wat altijd handig kan zijn als je je eigen bedrijf gaat starten. Hetzelfde geldt voor een visitekaartje. Mensen zien mooie papiersoorten of een interessant ontwerp. Visitekaartjes met een niet-standaard vorm, zoals rond, worden echter niet aanbevolen. Mensen hebben nog steeds kaarthouders, waar alle visitekaartjes na bijvoorbeeld het bezoek aan een beurs in gaan. Als de jouwe daar dan niet in past, heb je waarschijnlijk pech en beland je kaartje in de vuilnisbak.

Wat moet je er op zetten?

Je zou in de verleiding kunnen komen om alles op je kaart te vermelden, maar maak het niet te bont. Eén e-mail, één tot twee URL’s (één, bij voorkeur) en één telefoonnummer. Voeg een eenvoudig bericht op de voorzijde toe. Anders wordt het te veel en haakt men af.

Het digitaal uitwisselen van contactgegevens is onpersoonlijk

Netwerken gaat over het maken van echte connecties. Ter plaatse contactgegevens via sms of e-mail versturen is handig, maar ook uiterst onpersoonlijk. Het aangaan van oogcontact en een echt gesprek is hoe echte relaties beginnen, en daar past een visitekaartje bij. Een ontmoeting waarbij je beide op je telefoons aan het typen bent, zal geen enkele belangrijke herinnering aan de ontmoeting creëren. Beter kun je een goed gesprek voeren en tijdens dat gesprek je visitekaartje geven.

Visitekaartjes zijn de meest effectieve tools voor direct marketing

E-mailmarketing, zoekmachine optimalisatie en betaalde social media campagnes zijn allemaal goed in het aantrekken van leads en prospects, maar ze zijn nog steeds niet zo effectief als een persoonlijke ontmoeting bezegeld met een handdruk en een uitwisseling van visitekaartjes.

Je kunt namelijk op elk moment een potentiële lead of contactpersoon tegenkomen. Dit kan op beurzen, branche conferenties, luchthavenlounges, etc. Jezelf ten alle tijde wapenen met visitekaartjes zorgt ervoor dat je nooit een kans mist om een ​​waardevolle zakelijke connectie te maken.

Een visitekaartje is de eerste indruk van jouw bedrijf

Wanneer je iemand ontmoet die mogelijk een geweldige prospect of connectie kan zijn, wil je dan niet dat hij of zij weggaat met een geweldige eerste indruk? Een gedenkwaardig visitekaartje doet veel meer dan alleen een e-mailadres of telefoonnummer doorgeven.

Previous «
Next »