Veel ondernemers werden ondernemer omdat ze van hun beroep houden of uiterst goed zijn in enkele aspecten; bijvoorbeeld salespitches geven. Maar jammer genoeg hoort er bij ondernemen ook veel papierwerk en kleine taakjes die veel tijd kunnen innemen. Zo kan het gebeuren dat je ineens veel minder tijd over hebt voor de zaken die er écht toe doen. Zonde! In dit artikel bespreken we de handigste softwareprogramma’s anno 2022 die jouw to do-lijst een stuk kunnen verkorten, zodat jij minder tijd verliest aan randzaken.
1. HR-software
Heb je werknemers? Dan is het zonde als je maandelijks veel tijd besteedt aan persoonlijke informatie veranderen, verlofdagen in het systeem zetten en meer. Kies voor een handig systeem dat jouw werknemers toelaat zelf aanpassingen te maken aan hun account. Bijvoorbeeld: ze zetten zelf vrije dagen in het verlofregistratiesysteem, waardoor jij de occupancy ziet in de komende periode. Zo kun je makkelijker je rooster maken. Uren puzzelen is hierdoor verleden tijd!
2. Project management tools
Waarom zou je dagelijks/wekelijks updates vragen via de mail over een project als je ook met een handige project management tool kunt werken? In een mailbox is het immers makkelijk om het overzicht te verliezen over deadlines en wie wat doet. Maar toals zoals Trello en Monday.com geven heel veel overzicht. Duid aan wie welk deel voor zijn/haar rekening moet nemen tegen uiterlijk wanneer, en zo zie je online de vooruitgang. Ook handig: zo hoef je minder vaak je werknemers om een update te vragen; je wilt immers niet dat ze denken dat je een micromanager bent!
3. Tools die je mailbox opschonen
Als je vaak sales pitches doet en e-mails verstuurt met pricing, dan ben je vast een paar keer per dag je mailbox aan het refreshen. Maar je krijgt natuurlijk ook andere mails… en voor je het weet ben je het uit het oog verloren dat een mogelijke klant al twee weken niet heeft geantwoord op je voorstel. Vervelend! Je kunt natuurlijk dagelijks een lijstje afgaan, maar dat vreet dan weer tijd. Download daarom Boomerang of een andere tool voor je mailbox, die je automatisch een seintje geeft als je bv. zelf bent vergeten te antwoorden op een mail, of als je nog geen antwoord hebt ontvangen op een verstuurde mail.
Combineer dat met een tool zoals Sidekick die je vertelt of je e-mail werd geopend en hoeveel keer die werd geopend en je komt veel te weten over je mogelijke nieuwe klanten!
Veel succes met ondernemen!