Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe of trendsettende kledingmerken. De afgelopen jaren is streetwear enorm opgekomen. Streetwear is ontstaan in Californië in de surf- en skateboard scene en was eerst meer een ondergrondse beweging. Maar elk decennia bracht de streetwear trend meer naar de oppervlakte. We kunnen wel zeggen dat de afgelopen jaren streetwear officieel is doorgedrongen tot de mondiale mode wereld… En daar plukken Nederlandse merken zoals In Gold We Trust de vruchten van. Hierdoor konden deze merken erg snel groeien. Tijd dus om eens te kijken welke andere Nederlandse streetwear merken je niet mag missen!
Black Bananas
Wesley Balnikker studeerde grafische vormgeving in Rotterdam, met weinig of geen ervaring begon hij met het ontwerpen van zijn eerste t-shirts. Het eerste shirt was zelfs een design dat hij maakte voor een collega toen hij stage liep in Curacao. Dat design sloeg meteen aan en iedereen die ook met Wesley werkte wilde ook een shirt!
Zonder echte planning werd het kledingmerk Black Bananas dus geboren. Hij groeide op in een omgeving met een hiphopcultuur. Zijn liefde voor street art maakte Black Bananas aanvankelijk tot een streetwear merk dat langzaam maar zeker een unieke combinatie werd van high-end kleding en streetwear, maar dan op de meest fashionable manier!
In Gold We Trust
In Gold We Trust is een merk voor mannen, vrouwen en kinderen. Het merk is opgericht door de twee broers Eric en Victor Franzel. In korte tijd is het streetwear merk van een paar producten naar een volledige collectie gegaan, zoals sweaters, hoodies, T-shirts, joggingbroeken en windbreakers.
De naam In Gold We Trust komt uit de Gouden Eeuw. De Gouden Eeuw was namelijk het thema van de modeshow in fashion week, waar de broers Franzel iets mee zijn gaan doen, en dat smaakte naar meer! Zowel nationaal als internationaal heeft het merk grote stappen gemaakt. Artiesten als Future, Lil Kleine, Ali B, Chris Brown, Mr Probz, 6ix9ine, Wacka Flacka, Tyga en French Montana zijn grote fans, ondanks de internationale allure blijft Amsterdam de basis.
BALLIN Amsterdam
BALLIN Amsterdam is een Amsterdams modelabel opgericht in 2015 door Auke Aslan de Geus. Destijds maar 17 jaar oud en constant bezig met mode en de laatste trends daarin. Tijdens zijn studie begon hij een fashion lifestyle Instagram account, genaamd ‘BALLIN’. Het bijvoeglijk naamwoord ‘BALLIN’ komt van het Amerikaanse jargon, wat betekent: ‘Een rijke levensstijl leiden en ermee pronken’
Zijn Instagram account groeide zo snel dat merken hem benaderden om partnerships aan te gaan. Hierdoor realiseerde Auke zich, waarom doe ik het niet zelf? Met een klein startkapitaal ontwikkelde hij twee tees en een pet. Na schooltijd maakten hij en zijn vrienden content voor het Instagram account in Amsterdam. Het BALLIN merk won aan populariteit en de artikelen snel uitverkocht, dus ontwikkelde Auke een grotere collectie met naast tees en caps ook andere producten zoals sweaters, hoodies en beanies.
Door de snelle groei van BALLIN Amsterdam had Auke behoefte aan een professionele partner met expertise. Een van zijn retailers bracht hem in contact met Purewhite, een Amsterdams modelabel opgericht in 2009. BALLIN en Purewhite besloten samen een collectie te ontwikkelen onder het merk Purewhite. Purewhite is verantwoordelijk voor de productie/verkoop en Auke voor de marketing. Door deze succesformule groeide BALLIN Amsterdam uit tot een bekend Nederlands streetwear merk en verwierf het ook internationale bekendheid.