Terwijl de wereld blijft veranderen, dienen werkgevers zich bezig te houden met de vraag hoe zijn de effectiviteit van werknemers kunnen waarborgen en verbeteren. Als werkgever is een van je grootste verantwoordelijkheden het inspireren van personeel om het beste uit zichzelf te halen. Op die manier zullen ze productiever werken, maar ook gelukkiger zijn met hun werk.
Uit meerdere onderzoeken hebben we geleerd dat het thuiswerken door de corona pandemie de productiviteit van werknemer aanzienlijk heeft doen groeien. Maar niet alle bedrijven omarmen de filosofie van werken op afstand. Veel werknemers werken alweer op kantoor, of in ieder geval deels.
Effectiviteit in werknemers blijft één van de grootste uitdagingen van werkgevers. Lees hieronder de tips van timemanagement-expert Björn Deusings.
Allereerst kan een cursus timemanagement wonderen doen. Tijdens zo’n cursus timemanagement leren werknemers de vaardigheden die nodig zijn om hun tijd effectief te managen. De huidige werkomgeving vereist vaak dat werknemers hun tijd effectief verdelen tussen hun privésituatie en werkzaamheden. Ook op het werk dient er snel geschakeld te worden en dienen verschillende taken te worden gebalanceerd. Door een tijdmanagementtraining te volgen, ontwikkelen werknemers vaardigheden die nodig zijn om taken te prioriteren en de beschikbare tijd tijdens de werkdag te optimaliseren. Ze leren vaardigheden en technieken op het gebied van prioritering, planning, doelstellingen bepalen, planning, organisatie en motivatie.
Geef heldere instructies; zorg ervoor dat je werknemers begrijpen wat van hen wordt verwacht. Geef duidelijke instructies en richtlijnen voor taken en projecten. Dit kan hen helpen om efficiënter te werken en fouten te verminderen.
Stel duidelijke doelen voor je personeel en geef regelmatig feedback over hun prestaties. Goede feedback geven is iets wat werkgevers moeten leren. Daarvoor kan men een zogeheten feedback geven training volgen. Dit is belangrijk, want feedback helpt je werknemers begrijpen wat werkgevers exact van ze wensen en hoe ze hun werk eventueel beter of sneller kunnen doen. Het geven van deugdelijke feedback kan werknemers motiveren en het zal hun vaardigheden verbeteren. Complimenteer daarbij ook geregeld. Dit is ook een soort feedback, die werkgevers vaak vergeten. Als een werknemer iets goed heeft gedaan, uit dat dan ook. Dit motiveert niet alleen, maar is ook goed voor het werknemers geluk, waar ook werkgever van prioriteert. Een feedback geven training volgen is daarom beslist geen overbodige luxe voor werkgevers.
Zorg voor een positieve werkomgeving; zorg ervoor dat je personeel zich comfortabel voelt op de werkplek. Dit kan helpen om stress te verminderen en de productiviteit te verhogen. Creëer een open en respectvolle cultuur waarin communicatie en samenwerking worden gestimuleerd. Laat duidelijk merken dat iedereen zichzelf mag zijn op werk.
In het verlengde van complimenteren; erken het harde werk en de prestaties van je personeel door middel van beloningen en erkenning. Dit kan variëren van een simpel compliment tot een bonus of andere vorm van beloning. Ook dit zorgt ervoor dat werknemers gefocust blijven.
Waak ervoor dat je werknemers een goede balans tussen werk en privé behouden. Bied zo nodig flexibele werktijden aan (bijvoorbeeld voor ouders) en moedig hen aan om voldoende pauzes te nemen. Dit kan helpen om burn-out te voorkomen, waardoor zowel werknemer als werkgever ver van huis zijn. Ook kan voldoende rust ervoor zorgen dat werknemers effectief blijven werken.
Het ervoor laten zorgen dat werknemers effectiever werken is best een uitdaging. Werkgevers doen er toch goed aan zich hier in te verdiepen.