• Homepage
  • >
  • Overig
  • >
  • Betere file doorstroming door innovaties in verkeerstechniek

Betere file doorstroming door innovaties in verkeerstechniek

  • Menfacts
  • maart 30, 2017
  • Comments Off

Bijna iedereen heeft ermee te maken: files. ’s Morgens en ’s middags als we van en naar ons werk gaan, op weg naar onze vakantiebestemming en op de meest vreemde momenten als het geen spits is maar er toch file is. Omdat mensen bijvoorbeeld minder hard gaan rijden of meer afstand houden (bij regen, mist, gladheid, donker en storm) of omdat er een ongeluk is gebeurd. Die zit tenslotte in een klein hoekje. Zoals zo vaak is de oplossing voor een betere file doorstroming technisch van aard, namelijk: verkeerstechniek.

Doseren

Door innovaties in verkeerstechniek kunnen files beter doorstromen. Denk aan systemen die doseren. Zo helpen selectieve afsluitingen te voorkomen dat hoofdverkeersstromen overbelast raken. De toestroming wordt gecontroleerd en de mensen die op de hoofdbaan rijden, zien geen lange rij met ‘invoegers’. Dat zorgt ervoor dat ze normaal blijven rijden en geen gas terugnemen of juist gas erbij geven om mensen die willen invoegen er juist wel of niet tussen te laten.

Reguleren

Een andere oplossing is het reguleren van de snelheid. Als iedereen zich aan de adviezen van de verkeerstechnische systemen langs de wegen houdt, dan helpt dat bij een betere file doorstroming.

Wegennet uitbreiden?

Vaak zeggen mensen dat de files moeten worden bestreden met extra asfalt. Maar dat is in tegenstelling tot verkeerstechniek niet de oplossing. Amerikaans onderzoek (over het nemen van beslissingen) wijst uit het beter is om geen extra wegen aan te leggen voor de verkeersstroom als geheel. De reistijd neemt namelijk toe bij meer wegen. De kern van het verhaal: extra capaciteit betekent extra opstoppingen. De oplossing moet worden gezocht in andere zaken dan meer asfalt. Want meer asfalt is ook nog eens duur, ruimteverslindend en milieuverspillend. Zeker als het alleen maar bedoeld is om de momenten te voorkomen dat het verkeersaanbod maximaal is.

Conclusie

Aangezien we nog niet zo ver zijn dat voertuigbegeleiding de normaalste zaak van de wereld is (daarbij wordt de controle over de auto gedeeltelijk of helemaal -bijvoorbeeld door adaptive cruise control- uit handen van de bestuurder genomen voor een betere benutting van de wegcapaciteit), moeten we ons op dit moment dus focussen op de eerder genoemde innovaties in verkeerstechniek gericht op doseren en reguleren. En dat allemaal voor een betere file doorstroming, want dat willen we toch allemaal?

Previous «
Next »