Celestun Mexico

• oktober 29, 2022
  • Comments Off
celestun-mexico

Celestun Mexico. Celestun is een kleine havenstad in het westen van de Mexicaanse deelstaat Yucatán. Een geweldige plek om te relaxen en te genieten van vers eten uit de zee, maar ook om op avontuur te gaan en de prachtige natuur te beleven! Er zijn volop bezienswaardigheden in Celestun Mexico!

Wat is er te doen in Celestun

Wat is er te doen in Celestun? Meer dan genoeg! Zo kun je door middel van een boottocht de Ria Celestun mangroves bezoeken. Je kunt een rondvaart nemen naar het Ria Celestun Biosphere, waar je duizenden flamingos op één dag (!) kunt bewonderen.

flamingos-celestun

Het strand van Celestun is een groot zandstrand, waar genoeg plek voor iedereen is om te relaxen. Omdat het dorp klein is, is er genoeg plek om te parkeren vlakbij het strand.

straatbeeld-celestun
straat-celestun

Accomodatie in Celestun

Omdat wij een erg last minute call hadden gemaakt om naar Celestun te gaan, waren er niet veel leuke accommodaties voor een schappelijke prijs meer over. Uiteindelijk kwamen we uit bij Posada Maria Isabel recht aan het strand. Vooraf hadden we via Booking.com even contact wat de mogelijkheden waren om te parkeren. Helaas werd er aangegeven dat we niet bij de locatie konden parkeren. Nadat we te vroeg waren aangekomen besloten we eerst de auto bij een betaalde locatie aan het strand te parkeren en s avonds de spullen bij het hotel uit te laden. Bij de parkeerplaats werden we helemaal lek gestoken door de muggen, dus mocht je ooit naar Celestun gaan, vergeet zeker geen muggenspray of crème mee te nemen.

Flamingo tour in Celestun

Onderhandelen flamingo tour

Op het strand aangekomen besloten we meteen een tour te boeken naar de flamingos en de mangroves. Normaal ben ik gewend van dergelijke plekken dat er te onderhandelen valt over de prijs van een dergelijke trip, maar in dit geval leek het of alle gidsen/ kapiteins van de flamingo tours een overeenkomst hadden gesloten waarbij zij één vaste prijs hanteerden, die duidelijk niet onderhandelbaar was. Samen met nog 3 andere mensen stapten wij de boot in.

En los….

zee-celestun

Over een mooie azuurblauwe zee vlogen we in hoog tempo over de golven. Binnen no time waren we uit de bewoonde wereld waar je de ongerepte natuur en stranden langs je voorbij ziet schieten. Na verloop van tijd werd de kleur van de zee steeds minder mooi, wat het teken was dat we steeds dichter bij de rivier kwamen. De rivier is erg breed en is aan beide kanten begroeid met indrukwekkende mangrovebossen.

tour-celestun
krokodil-celestun

Onze gids vaart ons langs een krokodil die op een steen in de zon ligt te chillen, waarna we een stuk later aankomen bij een grote groep flamingo’s. Natuurlijk moet de boot wat afstand houden en hier blijven we even liggen om vervolgens weer door te varen verder het Biosfeerpark Ria Celestun in.

flamingo-celestun

Mangroves celestun

Onze kapitein probeert blijkbaar een soort recordtijd te behalen wanneer we op een gegeven moment een harde bocht naar links maken en de mangroves inschieten. Door de vele regen van de afgelopen tijd kleurt het water hier helemaal rood, wat een bijzonder beeld vormt. Later komen we aan bij een ‘ojo de agua’ waar we aanmeren en van boord kunnen. Helaas had onze gids er niet bij verteld dat we hier het water niet in mochten. Ik was precies 20 jaar geleden ook al eens in Celestun geweest en had hier toen in deze natuurlijke bron mogen zwemmen. Allerlei verschillende soorten vissen waren er te zien en je zag het water letterlijk omhoog bewegen. Nu was het water helaas troebel en was het afgezet waardoor we er niet in mochten.

mangrove-tour-celestun
mangrove-celestun
mangroves-celestun
ojo-de-agua-celestun

Bumpy ride…

Uiteindelijk vaarden we terug richting Celestun. Onderweg boodt de kapitein mijn schoonmoeder nog aan om halverwege uit te stappen en daar een motortaxi te nemen omdat de wind gedraaid was en het best wel ruw op zee kon worden. Zij ging hier verder niet op in, maar de waarschuwing was niet voor niets. Er waren ineens een stuk hogere golven en de boot stuiterde tegen de golven in. Vooral degenen voorin de boot hadden spijt dat ze niet halverwege uitgestapt waren.

*wij zelf hadden dus een flamingo tour vanaf het strand gedaan, deze tour duurt ongeveer drie uur. Er zijn ook mogelijkheden om een kortere versie te doen vanaf de ‘parador turistico’ /  ‘muelle de la ria Celestún’. Je ziet dit vanzelf zodra je over de brug Celestún binnenrijdt aan je linkerkant. Bij deze tour sla je dus het gedeelte over zee over en vaar je direct op de rivier naar de flamingos en de mangroves.

pelikaan-celestun

Het strand van Celestun

Het strand zelf lijkt niet heel bijzonder, maar het is er rustig en er zijn leuke strandtentjes met vers gevangen vis. La Palapa is een van de betere strandrestaurants van Celestun. Het heeft zelfs tafeltjes direct aan het strand! Wij konden hier zelfs genieten van een leuke live band in een schitterende omgeving. Naast toerisme is de visserij de belangrijkste bron van inkomsten van Celestun. Celestun staat dan ook bekend om haar heerlijke verse visgerechten.

la-palapa-celestun

Posada Maria Isabel

Na onze maaltijd was het tijd om naar het hotel te gaan, daar aangekomen werden we erg behulpzaam ontvangen. We konden onze auto toch binnen de poorten parkeren. De kamers waren erg basic, maar het uitzicht en de locatie waren super! Vooral tijdens de zonsondergang met een heerlijk koud biertje erbij was het op het terras aan het strand volop genieten. De pier was ook binnen loopafstand wat s avonds weer een ontzettend mooie bestemming was voor een avond wandeling.

vuurtoren-celestun
zonsondergang-celestun
pier-celestun
uitzicht-hotel-celestun

Het strand van Celestun

De volgende morgen werden we verrast met een mooie stille zee en een schitterend uitzicht in min of meer wel vergelijkbaar met het strand van El Cuyo. De hele ochtend leek het alsof we deze zee voor onszelf hadden en met onze snorkels konden we allerlei vissen spotten en schelpen verzamelen. Helaas hadden we maar 1 nachtje geboekt in Celestun want tegen verwachting in vermaakten we ons enorm op deze plek. Later zijn we het dorpje zelf in gelopen om nog wat te eten, we kwamen uiteindelijk uit bij restaurant ‘El Lobo’ na het menu te hebben gezien en we “hotcakes Holandes” bestelden konden we wel opmaken dat de eigenaar Nederlander was.

strand-celestun
meisje-met-zeester-celestun
zeester-celestun

Andere bezienswaardigheden Celestun

Hacienda Real de Salinas

Een paar kilometer ten zuiden van Celestun ligt Hacienda Real de Salinas. Ooit werden op dit landgoed ‘dyewood’ en zout geproduceerd. Op het landgoed staan nu verlaten gebouwen die op een prachtige manier in een staat van verval verkeren. Onderweg naar deze plek kun je flamingo’s en witte pelikanen tegenkomen. Ideaal dus om een mooie fietstocht te maken naar deze hacienda!

Er valt dus genoeg te beleven in Celestun Mexico. Je kunt lekker relaxen op het strand, een fietstocht maken naar de hacienda, of je gaat de mangroves ontdekken in het Ria Celestun biosphere reservaat. Je kunt op zoek gaan naar flamingo’s en zelfs krokodillen! Bezienswaardigheden Celestun, die zijn er genoeg.

Als je gaat backpacken in Celestun is het goed om er rekening mee te houden dat er niet veel hostels zijn. Mocht je toch graag willen overnachten in een hostel, dan is het Nomadas Hostel in Merida een goede optie.

Hoe kom je in Celestun?

Voor onze reis hebben wij zelf een auto gehuurd, waarmee wij de hele reis door Yucatan reisden. Voorafgaande ons verblijf in Celestun zaten wij een week bij familie in Merida. Vanuit daar reden we met eigen vervoer ongeveer 1,5 uur naar Celestun. De wegen zijn goed onderhouden, maar zo nu en dan kan het zijn dat je moet uitwijken voor een gat in de weg. De hevige regenbuien zorgen er geregeld voor dat er gaten in het wegdek onstaan. Deze worden dan ook geregeld weer opgevuld, maar mocht je net in het regenseizoen reizen dan kan het zijn dat je geregeld gaten aantreft. De rit er naar toe is wel erg mooi. Het laatste stuk rij je door ‘Reserva de la Biosfera Los Petenes’ een beschermd natuur gebied. Het onderstaande verkeersbord spreekt dan ook tot de verbeelding, waardoor je gaat hopen dat je een grote katachtige (jaguar of puma) tegenkomt.

verkeersbord-celestun

Met de bus naar Celestun

Vanuit Merida kun je ook gemakkelijk met de bus naar Celestun. Vanuit de bushalte “Noreste” rijden vanaf 5 uur s ochtends elk uur bussen naar Celestun. De laatste bus rijdt om 20.00 uur. De busrit duurt ongeveer 2 uur. Je kunt gemakkelijk in één dag op en neer van Merida naar Celestun. Als je een flamingo tour wilt doen, zorg er dan wel voor dat je op tijd de bus pakt, zodat je tijd genoeg hebt voor de flamingo tour. De flamingo tour duurt ongeveer 3 uur.