Een Chevrolet Corvette 1969 moet wel de ultieme jongensdroom zijn. Prince scoorde in 1982 een monsterhit met “Little Red Corvette”, zijn ode aan de iconische Amerikaanse klassieker. De artiest bezong eigenlijk een onenightstand met een bloedmooie wispelturige vrouw die hij in verzen als “you’re much too fast” treffend met een Chevy Corvette 1969 vergeleek. Een blik op de strakke lijnen van een Corvette en je begrijpt meteen waarom.
Grappig genoeg kreeg de muzikant de inspiratie na een powernap op de achterbank van een roze Edsel: niet meteen de auto waar je dood in gevonden wil worden. Een 1969 Corvette daarentegen!
Chevrolet
Met de Corvette C7 Stingray blijft Chevrolet ook vandaag een automerk dat tot verbeelding spreekt. Chevrolets tijdloze klassieker is uiteraard de 1969 Corvette. Ondanks zijn vijftig lentes duikt deze aerodynamische bolide nog steeds op in lijstjes van mooiste auto’s ooit. Nadat de wereld haar wonden likte na de Tweede Wereldoorlog draaide de Chevrolet-fabriek weer op volle toeren.
Amerika was toe aan een nieuwe betaalbare sportwagen en Chevrolet zou dat wel even waarmaken met de Corvette. In 1953 introduceerde de Amerikaanse autobouwer uit Detroit trots het eerste productiemodel. Al snel veroverde het bekende vlinderdas-logo het straatbeeld. De gestroomlijnde Corvette gold immers als de eerste voor het massapubliek ontworpen sportwagen.
C3
De echte doorbraak volgde met de lancering van de derde generatie in 1968. Deze C3 baseerde zich op de Mako Shark II, een concept van de beroemde Amerikaanse autodesigner Larry Shinoda. Bijzondere nieuwigheden waren o.a. de uitneembare T-top dakpanelen. Het C3-model had een uitstekende houdbaarheidsdatum: de tweedeurscoupé bleef tot 1982 in productie.
Chevrolet Corvette 1969
Natuurlijk kreeg de C3 geregeld een upgrade. De Chevy Corvette 1969
pakte uit met een unieke fabrieksoptie: een uitlaat aan de zijkant. Deze
sidepipes waren exclusief in dat jaar beschikbaar. Het verklaart deels
de magische aantrekkingskracht op verzamelaars.
Een andere opvallende nieuwigheid was de ZL1 motor die 435 pk leverde. Dat beweerden de officiële specificaties toch. In werkelijkheid haalde de motor soms zelfs 560 pk aan vermogen.
Geen doetje
De ZL1 was een robuuste big block motor uit aluminium. Hiermee verslond de Chevy Corvette 1969 moeiteloos een kwart mijl in 10,89 seconden. En zeggen dat de standaard 350 CID V8 motor met zijn 300 pk al geen doetje was!
Voor rabiate Chevrolet-fans is de 1969 Corvette zoveel meer dan een auto. Het is een droom op vier wielen.