• Homepage
  • >
  • Voertuigen
  • >
  • De legendarische Mercedes-Benz 300 SL Gullwing: Een icoon op wielen

De legendarische Mercedes-Benz 300 SL Gullwing: Een icoon op wielen

  • Menfacts
  • juni 10, 2025
  • Comments Off
mercedes 300 sl gullwing

De Mercedes-Benz 300 SL Gullwing is zonder twijfel een van de meest iconische sportwagens uit de geschiedenis van de auto-industrie. Met zijn opvallende vleugeldeuren, geavanceerde techniek en tijdloze design werd deze wagen een symbool van prestige, innovatie en snelheid. In dit artikel duiken we in de fascinerende geschiedenis van de Gullwing, ontdekken we technische hoogstandjes, en lichten we leuke weetjes uit — van Hollywood tot veilingspektakel.

mercedes benz gullwing

De oorsprong: Geboren op het circuit

De 300 SL vindt zijn oorsprong in de racescene. In 1952 introduceerde Mercedes-Benz de W194, een lichtgewicht racewagen met een innovatieve buizenchassisconstructie. Deze auto won prestigieuze races als de 24 uur van Le Mans, de Carrera Panamericana en de Mille Miglia.

Onder druk van de Amerikaanse importeur Max Hoffman – die het potentieel van een sportieve Mercedes op de Amerikaanse markt zag – besloot Mercedes-Benz een straatlegale versie te bouwen. Zo ontstond de 300 SL (SL staat voor “Super Leicht”), die in 1954 op de New York Auto Show werd onthuld. Zo zagen we later ook de Porsche Targa specifiek bedoeld voor de Amerikaanse cabrio markt

De vleugeldeuren: Vorm en functie

Wat de 300 SL direct herkenbaar maakt, zijn de beroemde ‘gullwing’ vleugeldeuren. Deze deuren werden niet zomaar als gimmick toegevoegd, maar waren een noodzaak: het buizenchassis zat zo hoog op de flanken van de auto, dat normale portieren onmogelijk waren. De oplossing? Opwaarts openslaande deuren — en zo was een icoon geboren.

Techniek en prestaties

Voor zijn tijd was de Mercedes-Benz 300 SL revolutionair. Hier enkele technische hoogtepunten:

  • Motor: 3.0-liter zescilinder lijnmotor
  • Vermogen: 215 pk bij 5800 tpm
  • Injectie: Eerste productiewagen met directe brandstofinjectie
  • Top snelheid: ± 260 km/u (destijds de snelste productieauto ter wereld!)
  • 0-100 km/u: in slechts 8,8 seconden
  • Transmissie: 4-versnellingsbak

De combinatie van lichte constructie, aerodynamisch design en krachtige motor zorgde voor uitzonderlijke prestaties en wegligging.

Productie en exclusiviteit

De 300 SL Gullwing werd geproduceerd tussen 1954 en 1957. In totaal zijn er slechts 1.400 exemplaren gebouwd van de coupévariant met de vleugeldeuren. In 1957 werd de coupé vervangen door een roadster, die werd geproduceerd tot 1963.

De 300 SL in films en popcultuur

Hoewel de auto vooral geliefd was onder verzamelaars en beroemdheden, verscheen hij ook regelmatig op het witte doek en in tv-series. Enkele opvallende verschijningen:

  • “Wall Street” (1987) – Gordon Gekko, gespeeld door Michael Douglas, rijdt in een zilvergrijze 300 SL.
  • “Route 66” (1960–1964) – In een van de eerste afleveringen duikt een 300 SL op als droomauto.
  • Jay Leno’s Garage – Autoliefhebber Jay Leno wijdde meerdere afleveringen aan dit model.

Ook beroemdheden als Clark Gable, Sophia Loren en Paul Newman werden regelmatig gespot met een 300 SL Gullwing.

mercedes benz 300 sl gullwing

De duurste 300 SL Gullwing ooit geveild

De 300 SL Gullwing is al decennialang een van de meest gewilde klassieke auto’s bij verzamelaars. In 2022 werd een Mercedes-Benz 300 SL Alloy Gullwing (een zeldzamere lichtgewicht versie) geveild voor maar liefst 6,8 miljoen dollar tijdens de RM Sotheby’s-veiling in Monterey. Dit maakte het tot een van de duurste Mercedessen ooit verkocht op een openbare veiling.

Leuke weetjes over de Mercedes-Benz 300 SL Gullwing

  • Alloy-versie: Slechts 29 stuks van de 300 SL Gullwing zijn gebouwd met een aluminium carrosserie – extreem zeldzaam en waardevol.
  • Brandgevaar: Door de positie van de uitlaat en injectiecomponenten kon de auto bij oververhitting vlam vatten – reden waarom sommige exemplaren zijn aangepast.
  • Helm en handschoenen verplicht: In het instructieboekje van Mercedes werd destijds geadviseerd om altijd een helm en rijhandschoenen te dragen bij hogere snelheden.
  • Originele gereedschapsset: Een complete originele gereedschapsset van een 300 SL kan vandaag de dag meer dan €10.000 opbrengen.

Waarom blijft de 300 SL Gullwing fascineren?

De 300 SL Gullwing combineert esthetiek, techniek en geschiedenis op een manier die zeldzaam is in de autowereld. Het design is tijdloos elegant, de prestaties zijn nog altijd indrukwekkend, en de exclusiviteit maakt hem tot een ultiem statussymbool voor verzamelaars en liefhebbers.

Voor veel mannen blijft dit model dan ook het ultieme droomobject in de garage. Of je hem nu bewondert om zijn prestaties, design of iconische status — de Mercedes-Benz 300 SL Gullwing is en blijft een levende legende.

Previous «
Next »