Het heeft even geduurd, maar vorig jaar is het iconische Harley Davidson eindelijk met een elektrische motor op de markt gekomen, de LiveWire. Het rijden hierop is een behoorlijke belevenis door de extreme koppel. Het is een indrukwekkende motor geworden, die je eigenlijk los van de naam Harley Davidson moet zien. Je mist namelijk het bekende geluid en geur. Dit maakt de LiveWire tot niet zo’n ‘emotioneel product’ als wat we gewend zijn van Harley, maar stapt het een nieuw tijdperk in… en dat doet het met een elektrische motor die eigenlijk geen onvolkomenheden heeft, behalve het wat hoge gewicht.
Samsung accu
De goed weggewerkte accu cellen van Samsung zorgen voor een enorme koppel en de motor levert 105 PK. Dit maakt het rijden op de LiveWire een behoorlijke ervaring, alleen met je die niet gaan vergelijken met die van een ‘normale’ Harley motor. Alles wat je daar namelijk van kent, zoals het geluid, heeft deze machine niet… behalve het esthetische, de LiveWire past wat dat betreft perfect tussen de andere modellen van Harley Davidson.
Actieradius blijft beperkt
Het bereik van de Livewire is in een stadse omgeving (gunstigste omstandigheden) 235 kilometer. Bij een snellader kan in 40 minuten 80 procent van de accu weer bijgeladen zijn. Hang je hem thuis aan de stekker, dan heb je 10 uur nodig om hem weer helemaal vol te krijgen.
De Livewire heeft vier verschillende rij opties: sport, road, range en rain. Road is het meest neutraal, range schroeft de prestaties terug om maximaal bereik te krijgen en regen zet alle veiligheidsopties op scherp. De tractiecontrole, de abs en de anti-wheelie-control. De maximale snelheid is 177 km per uur. Maar reken er dan niet op dat je in de buurt komt van die actieradius van 235 kilometer.
Rijden op een Harley Davidson LiveWire
Het rijden zelf dan, je zit niet helemaal rechtop zoals op een Streetfighter, maar ook weer niet zo gebogen als op een sportmotor. Alles op het dashboard en bij de handgrepen is makkelijk te bedienen en het dashboard dat kan kantelen geeft een luxe uitstraling en ziet eruit alsof het tegen een stootje kan. Het heeft weliswaar bizar veel standen en instelmogelijkheden, maar de intuïtieve bediening van het soepel werkende touchscreen is heel knap gemaakt. Vooral als je bedenkt dat veel van dergelijke systemen op de “gewone” Harleys vaak veel minder fijn werken. Er is connectiviteit met een eigen app, waarvan ook de navigatie op het scherm kan komen. We kunnen stellen dat dit dashboard het beste is wat tot nu toe uit Milwaukee is gekomen.
Elektrische Harley Davidson nog geen serieuze vervanger
De afgelopen 5 jaar is Harley Davidson op het gebied van elektriciteit voorbij gestreefd door allerlei andere motormerken, groot en klein. Dit merk je aan de accucapaciteit, die wat minder is dan dat we tegenwoordig gewend zijn. Door de beperkte actieradius zijn elektrische motorfietsen op dit moment nog geen serieuze vervangers voor motoren met een verbrandingsmotor. Dit gaat in de toekomst zonder twijfel veranderen, maar nu is elektrisch motorrijden vooral iets voor mensen die per sé elektrisch willen motorrijden en daarom nooit zullen klagen over prijs, actieradius of laadduur.
Andere accu op de LiveWire
De LiveWire heeft naast de enorme accu voor de aandrijving een kleine, ‘gewone’ motor accu aan boord voor de elektronica, denk hierbij aan dashboard, verlichting, rijhulpsystemen en claxon. Die moet je in de winter gewoon aan een (losse) oplader hangen en deze twee dingen staan dus volledig los van elkaar. De LiveWire heeft zeven selecteerbare rijmodi: Sport, Road, Range en Rain als standaardkeuze, plus drie persoonlijk instelbare standen. Die laatste zijn wat overbodig, want ook de standaard modi zijn makkelijk instelbaar qua vermogen, regeneratie, gasrespons en tractiecontrole, wat ervoor zorgt dat je daarmee altijd prima uit de voeten kan. Daar komt bij dat die voorgeprogrammeerde standen ook goed kloppen: in Rain is de aandrijving wat slapjes, in Sport best nerveus en bij Road precies goed.
Koppel blijft het leukst aan een elektrische motor van Harley Davidson
Het allerleukste van een elektrische motor is natuurlijk het koppel. Van 3 seconden van 0 naar 100 voelt alsof je een kanonskogel bent die wordt afgeschoten. Als je eenmaal rijdt en gas geeft, voelt het niet veel anders. Dit is wel iets waar je voor moet waken, want plots denk je overal tussendoor te kunnen schieten en elk gaatje in het verkeer is een avontuur. Op de buitenwegen is die acceleratie nog leuker, omdat je op een leeg stuk weg steeds weer heel eenvoudig aan het stuur draait (je hoeft niet te schakelen), om als een raket weg te schieten. Dit laat je de 2 mindere elementen van de motor vergeten, het hoge gewicht en de matige banden.