De toekomst van de Formule 1

  • Menfacts
  • november 13, 2019
  • Comments Off

De technologische ontwikkelingen in de autobranche gaan zeer snel, het is eigenlijk bijna niet bij te houden. Zo is het al langer bekend dat er vanaf 2030 geen nieuwe benzine- of dieselauto’s verkocht mogen worden in Nederland, in Noorwegen is dit zelfs al vanaf 2025. 

Om deze reden zijn veel autofabrikanten en andere bedrijven druk bezig met het ontwikkelen en verbeteren van duurzamere mogelijkheden van vervoer, zoals het rijden in elektrisch aangedreven auto’s. Wat voor de normale autobranche geldt, geldt ook voor de autosport waaronder F1. Ook hier zullen op den duur steeds strengere milieuregels worden gesteld, maar welke gevolgen gaat dit hebben?

Huidige staat van de Formule 1

F1 is sinds jaar en dag al de populairste klasse in de autosport. De geur van benzine, geluid van de ronkende motoren en de adrenaline van het racen op hoge snelheid zijn ingrediënten voor een recept waar velen fan van zijn. Echter heeft de F1 de laatste jaren wat van zijn allure verloren, mede door de invoering van de V6 hybride motor in 2014. Doordat de F1 al heel lang kritiek kreeg op de uitstoot van uitlaatgassen hebben ze met de invoering van die motor een grote stap gezet om de uitstoot te verminderen, echter ging dat volgens veel fans ook ten koste van het kijkplezier van de F1. Één van de punten wat F1 zo aantrekkelijk maakte was het ‘gegil’ van de oude V8 en V10 motoren, de V6 hybride wordt daarentegen qua geluid veelal vergeleken met een grasmaaier. Doordat de huidige F1 wagens ook zeer complex en fragiel zijn is ‘close racing’ een begrip dat volgens velen al jaren niet meer van toepassing is. Door het aanpassen van de voor- en achtervleugel voor het 2019 seizoen hoopt de FIA dit te verbeteren. Een ander punt is dat er drie teams met kop en schouders boven de rest uitsteken, met name Mercedes aangezien ze sinds de invoering van de V6 hybride alle titels op hun naam hebben geschreven, echt spannend is het dan ook al jaren niet meer. 

2021 reglementen

De huidige regelgeving van de F1 zal na dit seizoen nog één seizoen gelden, vanaf 2021 zal er een nieuw wetboek worden geïntroduceerd. Ondanks dat er officieel nog geen letter op papier staat zijn er al wel een aantal zaken te benoemen die waarschijnlijk zullen gaan gelden. De motoren zullen luider, goedkoper en gelijkwaardiger worden, ook zal er waarschijnlijk een budget worden vastgesteld waar alle teams zich aan moeten houden. Op dit moment zit er een gigantisch groot verschil tussen de financiële mogelijkheden tussen de teams, die gelijk het grote verschil in performance aantoont. Waarschijnlijk zal het officiële reglement aan het einde van dit jaar bekend worden gemaakt, zodat kleinere teams een betere kans hebben om een gelijkwaardige auto te ontwerpen. Op de hoogte blijven van al het nieuws over deze reglementen of de F1 kan je doen op https://www.gptoday.net/

Gaat de Formule E de troon overnemen?

Toen in 2014 de Formule E werd geïntroduceerd werd er gelijk gedacht dat dit nooit aantrekkelijk zou kunnen zijn zonder het gebrul van de motoren en de sterke benzinegeur op het circuit, echter blijkt dit wel mee te vallen. Doordat de formule E auto’s grotendeels identiek aan elkaar zijn, zijn de verschillen tussen de verschillende teams klein waardoor er veel ‘close racing’ plaatsvindt en waardoor er veel verschillende winnaars zijn, het is dus voor velen een stuk spannender geworden dan de F1. Ook de fans kunnen invloed hebben op de race, door te stemmen kunnen bepaalde coureurs een extra wattage krijgen wat ze kunnen gebruiken om iemand in te halen zonder dat het van de batterij af gaat. Een andere groei van de Formule E is het aantal teams dat toetreedt. Zo doet BMW vanaf dit jaar mee in samenwerking met Andretti Autosport en zal ook de kampioen van de laatste jaren in de F1, Mercedes-Benz, vanaf volgend jaar meedoen. Het is dus de vraag of F1 op den duur van de troon gestoten worden door de formule E.

Overgang van coureurs

In de formule E rijden ook al veel coureurs met een geschiedenis in de F1. Onder andere Piquet, Vandoorne, Nasr, Di Grassi, Massa, Buemi, Vergne, D’Ambrosio en Wehrlein hebben een geschiedenis in de F1. Ook vijfvoudig wereldkampioen van de F1 Lewis Hamilton gaf onlangs aan dat hij er wel voor open staat om in de toekomst te gaan rijden in de Formule E. Ook Max Verstappen gaf aan het een spannende klasse te vinden nadat hij tijdens zijn eerste van twee dagen taakstraf met de stewards mee moest lopen tijdens de Formule E race in Marrakesh.

Previous «
Next »