De Ford F150 pick up is een icoon onder pick-up liefhebbers. De eerste Ford F150 truck rolde in 1948 van de productieband. Het is de favoriete truck uit Fords F-series. De F-series werd in 1979 de meest verkochte auto in de Verenigde Staten, en de op één na beste verkochte auto ter wereld.
De Ford F150 oldtimer was de eerste in de F-series met een voorruit uit één stuk. De eerste generatie F150 pick ups, van 1948 – 1952, had ruitenwissers aan beide zijden en een voetpomp om de sproeier te bedienen. Destijds was dit technologie van de bovenste plank. Het succes van deze trucks was voor een groot deel te danken aan Fords hulp tijdens de Tweede Wereldoorlog in de productie van voertuigen voor de geallieerden. Na de oorlog kreeg Ford hiervoor erkenning van de Amerikaanse consument.
De tweede generatie Ford F150 pick up trucks, van 1953 tot 1956, werden uitgerust met nieuw plaatwerk en nieuwe blokken. Het interieur werd ruimer, er waren opties beschikbaar zoals radio en de aansteker, en in 1954 werd de eerste stuurbekrachtiging geïntroduceerd.
De derde generatie Ford F150 oldtimer trucks, van 1957 – 1960, kreeg een nieuwe look, door de voorbumpers te integreren in de body, waardoor de grille in de body kwam te liggen. Dit bleef een bekende eigenschap van de truck in de komende twintig jaar. In 1959 introduceerde Ford four-wheel-drive.
In 1961 werden de trucks volledig herontworpen, ze werden breder en lager, en in 1965 werden er drie nieuwe, krachtigere blokken geïntroduceerd (150, 170 en 208 pk).
In 1973 werd de F-series ruimer en steviger gemaakt, werd de automatische versnellingsbak geïntroduceerd en werd de voorvering gereviseerd. In 1975 werd de Ford F150 truck geïntroduceerd, die sindsdien de best verkopende truck ter wereld is.
De zevende generatie, van 1980 – 1986, was de eerste generatie sinds 1965 die volledig opnieuw werd ontworpen en van de grond af werd opgebouwd. Met de negende generatie, van 1987 – 1991, werd het ontwerp van de F150 trucks meer aerodynamisch (de trucks kregen rondere spiegels en rondere lijnen in het bodywerk). In 1988 werd er overgestapt op elektronische brandstofinjectie. Vanaf nu werden enkel nog versnellingsbakken geleverd met vijf versnellingen (voorheen vier).
Dit meer aerodynamische ontwerp werd doorgetrokken in 1992, toen de F-series een meer gestroomlijnde neus kreeg. In 1994 werden de trucks uitgerust met veiligheidsupgrades, zoals airbags, extra remlicht en opstapbalken onder de deuren.
De huidige F150 trucks zijn van de dertiende generatie, en hebben een volledige facelift gekregen, zien er sportiever uit dan de vierkante voorgangers, zijn vierdeurs, ongeacht de uitvoering, en hebben een automatische versnellingsbak.