Wat zou je doen als je een Harley Davidson WL 750 cc te koop aangeboden kreeg voor een zeer redelijke prijs? Of je nu aangedreven wordt door een hogere kracht of een grenzeloze bewondering hebt voor de legendarische Harley Davidson WL750 sinds je jeugdjaren, wij denken dat je de motor in een opwelling koopt en er meteen naar huis mee rijdt. Zelfs al heb je geen rijbewijs. Zo’n deal uitstellen is geen optie, want met serieuze passies rommel je niet! Bovendien is de Harley Davidson WL750 een uitstekende motor. Hieronder leggen we uit waarom.
Eigenschappen Harley Davidson WL 750
De Harley Davidson WL750 is een duurzame motorfiets die wordt
aangedreven door een betrouwbare, maar sobere zuigermotor. Dit soort
motor omvat twee cilinders, geplaatst onder een hoek van 45 graden (ook
wel V-Twin flathead genoemd). De eerste Harley 45 flathead was het
DL-model (1929-1931), gevolgd door het RL-model (1932-1936). Zowel de
DL- als RL-motoren gebruikten een total loss oliesmering (het manueel
bedienen van de smeerolie-pomp) en werden in 1937 opgevolgd door de WL,
die een recirculerende oliesmering had. De WL750 leek erg op Harley’s
Big Twin flatheads, het meest opvallende visuele verschil was dat de
WL-motorfietsen hun aandrijfkettingen aan de rechterkant hadden, terwijl
de “Big Twins” ze aan de linkerkant hadden. Hoewel 1948 het laatste
jaar moest blijken te zijn voor V-Twins, duurde de productie van de
Harley WL-motoren tot 1951. Hierna werden ze vervangen door de K-serie
met een herontworpen 45 flathead V-twin.
Waarom was de WL750 Harley zo geliefd?
Hoewel de WL750 Harley geen krachtpatser was, bleek het een veelzijdige
motor die meer dan vier decennia in productie bleef. Gedurende die tijd
diende het model niet alleen als straatmotor, maar ook als zijspanmotor
(1933-1973) en militaire motorfiets tijdens WOII. De Harley Davidson was
een zeer betrouwbare en duurzame motorfiets. Het Amerikaanse leger koos
niet zonder reden voor dit model. WLA’s werden zwaar gebruikt door
Amerikaanse troepen en ook geleverd aan Canadese, Russische en Britse
eenheden. WLA-motorfietsen werden gebruikt bij verkenningsopdrachten,
koeriersdiensten, konvooi-escorte en patrouilletaken. De stoere motor
kan 40 cm water doorkruisen en gemakkelijk modderig of rotsachtig
terrein oversteken. De WLA kan 195 km aan 100 km/ u rijden. Ter
verduidelijking: de ‘A’ als toevoeging aan ‘WL’ staat voor ‘Army’.
Wist je dit?
Sommige Europese burgers kenden de Harley WLA als de “Liberator”, want toen een verkenner op deze machine arriveerde, wist men dat Amerikaanse troepen in groten getale niet ver achter waren.