Je ziet ze steeds vaker weer terugkomen in het straatbeeld. Retro racefietsen van bijvoorbeeld merken als Concorde, Koga Miyata en Batavus sieren het straatbeeld. Deze fietsen komen vaak uit de Jaren ‘60, ‘70 en ’80 en hebben al een heel leven achter zich. Ze worden vaak door enthousiastelingen opgeknapt om er vervolgens zelf tijdens een retrotocht op te gaan rijden. Dit zijn de echte liefhebbers en zij beperken zelden tot slechts 1 fiets.
Naast deze verzamelaars zijn er ook nog de jongere generatie liefhebbers. Mannen van pakweg 20 tot begin 40 jaar welke de charme van oude artikelen kunnen waarderen en deze graag in hun dagelijkse leven gebruiken. Zij kopen een opgeknapte racefiets en gebruiken hem vervolgens voor het dagelijkse vervoer in de stad.
Retro racefietsen van Italiaanse bodem
Het mekka voor de racefiets liefhebber is toch wel Italië. Hier komen al sinds begin 1900 de beste
framebouwers vandaan. Elk klein stadje heeft wel een bekende of minder bekende framebouwer die zijn eigen racefietsen heeft gemaakt. Nu nog steeds duiken zo nu en dan nog wel eens oude frames van onbekende Italiaanse framebouwers van topkwaliteit op. Deze zijn zeer gewild onder met name de echte verzamelaars. Naast goede framebouwers is Italië ook het land van het merk Campagnolo. Campagnolo is producent van onderdelen voor racefietsen en is nu nog steeds een van de twee grote spelers op de markt.
Nederlandse framebouwers
Bekende Nederlandse merken zijn onder andere RIH uit Amsterdam, Gazelle uit Dieren en Batavus. Deze merken zijn zowel nationaal als internationaal bekend en worden dan ook over de hele wereld verzameld. Misschien niet zo populair als de Italiaanse broertjes maar zeker net zo mooi!
Hergebruik retro racefietsen
De rede voor de immense populariteit van retro racefietsen is te danken aan een algemene trend om spullen te hergebruiken. Tweedehands winkels worden drukker bezocht dan ooit tevoren en ook groeit het aantal vintage winkels zowel online als offline. De rede voor deze trend is dat Nederlanders steeds bewuster worden. Er word nagedacht over de consumptiemaatschappij waar wij in leven en hoe wij de wereld overdragen aan de volgende generatie. Moet er dus steeds nieuwe artikelen gekocht worden of kunnen spullen ook een tweede leven krijgen.
Fixed rijders
Ook worden oude stalen frames gebruikt om een zogeheten fixed gear fiets van te bouwen. Als basis wordt een oud stalen frame gepakt, de originele lak wordt verwijderd, opnieuw gespoten en volledig nieuw opgebouwd met nieuwe onderdelen. De rede dat een oud stalen frame gebruikt wordt is een combinatie van vakmanschap en de stijfheid van het frame waarmee een perfect wegligging kan worden behaald. Fixed gear rijders halen alle overbodige onderdelen van het frame, monteren een recht en klein stuurtje en rijden met een vast verzet.