Heb je zomaar autoruitschade. Pats, en er is een bast of sterretje in de ruit zichtbaar. Het bekende opspattende steentje wordt vaak genoemd als oorzaak, maar wist je dat ook niet goed functionerende ruitenwissers voor schade kunnen zorgen? Zaak dus daar ook meteen aandacht aan te besteden, want het vervangen van de ruitenwissers loopt niet zo in de papieren en laat uw voorruit dus langer leven. Hoe dan ook: negeer autoruitschade nooit. Het kan namelijk gebeuren dat door de enorme kracht op de voorruit, die ruit er door een opgelopen barst zomaar in z’n geheel uitbarst Daar zit niemand op te wachten en bovendien kan dat levensgevaarlijke situaties opleveren. Een barst of sterretje in de voorruit kan in veel gevallen overigens nog wel gerepareerd worden.
Achterruit vervangen
Met een achterruit ligt dat duidelijk anders. Een beschadigde achterruit moet altijd vervangen worden. Waarom? Omdat de ruit achterin in geval van schade versplintert. Dit omdat de achterruit bestaat uit zogenaamd gehard glas. De achterruit vervangen is bij beschadiging dan ook echt noodzakelijk, probeer dit probleem zo snel mogelijk een afspraak te maken om uw achterruit te vervangen.
Raamrubbers en lijm
Dat het vervangen van de achterruit snel kan, wil overigens niet zeggen dat het een eenvoudige ingreep is. Bovendien moet voorzichtig te werk worden gegaan om meer schade aan de auto te voorkomen. En dus worden eerst zowel binnenkant als exterieur van de auto afgedekt. Is dat gebeurd, dan wordt de beschadigde achterruit verwijderd. Bovendien wordt de auto van binnen gereinigd en worden de raamrubbers en eventueel achtergebleven lijm weggehaald.
Juiste hechting
Dan moet, zoals men dat in vakjargon noemt, de nieuwe ruit ‘voorbereid’ worden. Er is dan ondertussen al primer op de auto aangebracht. Als die primer opgedroogd is, wordt een speciale kit op de nieuwe achterruit gespoten. Die kit zorgt weer voor de juiste hechting. Vervolgens wordt de achterruit gemonteerd en worden de rubbers teruggeplaatst en beschik je over een nieuwe en veilige achterruit. Meteen wegrijden is er overigens vaak niet bij. De lijm moet namelijk tenminste een uur drogen en rijden kan dan wel, het wordt echter nadrukkelijk afgeraden.
Nog even ter informatie: steenslag wordt zoals gezegd beschouwd als de meest voorkomende oorzaak van schade aan de autoruiten, met name aan de voorruit. Sterker nog: in een van de drie gevallen wordt steenslag als veroorzaker genoemd als er sprake is van ruitschade. Andere veel voorkomende oorzaak is inbraak in de auto. In ons land zijn verschillende bedrijven die gespecialiseerd zijn in het herstellen van schade aan autoruiten. Soms zelfs kan bepaalde schade aan voorruiten op locatie hersteld worden en verschijnt het bedrijf gewoon op de parkeerplaats bij je werk of thuis. Niet dus als de achterruit schade heeft opgelopen. Dan gelden andere normen.