Het geldt misschien niet voor iedere ondernemer, maar veel ondernemers hebben de droom om met hun bedrijf de internationale markt op te gaan. De mogelijkheden hiervoor zijn dan ook volop aanwezig. Vooral in Europa, met vrij verkeer van handel en personen, is internationaal ondernemen nog nooit zo gemakkelijk geweest. Wanneer je een ondernemer bent met een droom om in het buitenland te ondernemen, dan kun je met onderstaande 5 tips vast wel uit de voeten.
1. Zorg voor een goede reden voor ondernemen in het buitenland
Enkel in het buitenland zaken doen, omdat dit je wel interessant lijkt voor je bedrijf, leidt onherroepelijk tot een mislukking. Je gaat met veel te veel zaken van doen krijgen waar je eigenlijk niet aan gedacht hebt. Zorg in ieder geval voor een goede reden, zodat je ook daadwerkelijk kunt focussen. Wil je als transportbedrijf bijvoorbeeld spoedtransport Europa of misschien wel wereldwijd transport op poten zetten, dan is dit een prima reden. Een andere goede reden is dat de thuismarkt verzadigd is. Over de grenzen de markt verkennen is dan zeker een goede reden om te ontdekken of internationaal zakendoen mogelijk is.
2. Goede voorbereiding is essentieel
Een goede voorbereiding is absoluut nodig. Zorg voordat je de grens overgaat, dat je intensief de markt gaat verkennen in het land waar je zaken gaat doen. Bekijk ook hoe het met de concurrentie zit in het betreffende land. Let vooral op de klantbehoeftes. Een product of dienst dat hier succesvol is, kan in het buitenland heel anders door klanten worden ontvangen, door bijvoorbeeld cultuurverschillen.
3. Een lokale samenwerkingspartner
Veel ondernemers beginnen klein met zaken doen in het buitenland. Bijvoorbeeld met een aantal orders in Oost-Europa. Wanneer het volume aan orders en transport Oost-Europa dan toeneemt, wordt het ondernemen in het buitenland steeds interessanter. Het kan verstandig zijn je volume te laten groeien door een lokale samenwerkingspartner te zoeken. Je kunt contact zoeken met een handelsagent, of een joint-venture opzetten met een lokale onderneming. Klanten komen met je samenwerkingspartner in contact en dit zal meestal wat meer vertrouwd overkomen dan een vreemd buitenlands bedrijf.
4. Denk ook aan je personeel
Als ondernemer kun je zelf wel zaken in het buitenland willen doen, maar als je personeel hebt, zullen zij ook hierop ingesteld moeten worden. Houd hier rekening mee dat dit niet zomaar even gaat. Pols eerst in hoeverre je personeel hiervoor open staat. Als je personeel hierover open-minded is, dan zal het buitenlandse avontuur veel vlotter gaan. Er komt veel bij kijken om ook personeel over te laten schakelen naar een buitenlandse mindset, zoals taalopleidingen en medewerkers die je moet voorbereiden voor een verblijf in het buitenland.
5. In de cultuur van het land verdiepen
Zaken doen zal per land of regio verschillen. Ga je ondernemen in België of Duitsland, dan zul je met weinig cultuurverschillen te maken hebben. Dit is anders als je verder weg gaat naar bijvoorbeeld Azië of Afrika. De wijze van zakendoen kan hier misschien wel algemeen geaccepteerd zijn, maar kan in bepaalde landen volledig fout vallen. Een belangrijk regel is daarom om je te verdiepen in de cultuur van het land. Weet wat alle regels zijn omtrent het zakendoen. Het beste resultaat zul je boeken als je ook de taal van het land spreekt. Dit zal door klanten zeker worden gewaardeerd, dus begin ook aan een taalcursus.