Elke mountainbiker kent dat ultieme gevoel van vrijheid. Of je nu over een parcours fiets, of door beekjes, over rotsen of wat voor terrein dan ook, op je fiets is er totale focus en overgave. Niet voor niets dat steeds meer mensen op een mountainbike, of All Terrain Bike (ATB), hun vrije middagen doorbrengen. Zeker in deze tijd van veel thuis zitten, is het heerlijk om op de fiets te kunnen stappen en het hoofd te legen. Als je net begint zijn er echter een paar zaken die je moet weten om optimaal van een fietsroute of parcours te kunnen genieten. Eerder schreven we al over flatland bmx-en, hieronder vind je tips, waarvan elke mountainbiker zou willen dat iemand ze aan hen had verteld toen ze net begonnen.
Laat de fiets het werk doen
Probeer als je off road gaat fietsen, de fiets zoveel mogelijk het werk te laten doen. Je moet zorgen dat je je lijf zoveel mogelijk ontspant, waardoor de fiets onder je kan bewegen. Probeer ook ontspannen te blijven als je van het zadel omhoog komt, zodat je makkelijker over bijvoorbeeld rotsen en wortels fietst.
Zorg dat de mountainbike onder je kan bewegen
Hoe technischer het terrein, hoe meer ruimte je fiets nodig heeft om te bewegen onder je. Wanneer je in een afdaling naar beneden gaat, denk dan aan ‘opdruk armen’ en ‘cowboy benen’ steek je ellebogen en knieën naar buiten, zodat je lichaam de klappen kan opvangen, in plaats van er tegen te vechten.
Blijf in beweging
Het zal tegen je intuïtie ingaan, maar het vasthouden van je snelheid, of zelfs versnellen, maakt het makkelijker om moeilijke delen van het parcours te kunnen nemen. Dit komt doordat je fiets dan heeft wat hij het meest nodig heeft om vooruit te blijven gaan: momentum. Je zult om dit momentum te gebruiken af en toe jezelf over je angst heen moeten zetten. Ook dat zijn natuurlijk fijne momenten van succes. Daarnaast kun je dan steeds vaker dat momentum gebruiken om met snelheid over moeilijke stukken terrein te komen.
Verplaats je gewicht
Je zal extreme paden tegenkomen, inclusief steile beklimmingen en afdalingen. Wanneer je een steile helling omhoog rijdt, verplaats je gewicht dan naar voren en leun naar voren om zo grip te houden. Als het pad naar beneden gaat, doe dan het tegenovergestelde en verplaats je gewicht achter het zadel tot boven het achterwiel, een zogenaamde dropper zadelpen is een uitkomst, om te voorkomen dat je over je stuur heen valt.
Rem gematigd en op tijd
Knijp nooit te hard in de remmen, maar doe dit met gevoel zodat je in de flow kunt blijven. Mountainbike-remmen zijn krachtig genoeg om slechts met één of misschien twee vingers je snelheid te verminderen. Pas je snelheid aan vóór lastige obstakels, zoals rotspartijen en bochten, en houd je snelheid dan vast als je er doorheen rijdt. Als je merkt dat je toch te snel een bocht ingaat, blijf dan van de voorrem af.
Gebruik alle tandwielen
Anticipeer op variaties in het parcours door op tijd te schakelen. Dat zal je helpen het eerder genoemde momentum te behouden. Door op tijd terug te schakelen, kun je bijvoorbeeld veel makkelijker een heuvel opkomen. De timing van het schakelen kun je alleen leren door het veel te doen en af en toe te kijken naar anderen.
Stel je vering af
De meeste mountainbikes hebben tegenwoordig in elk geval een verende voorvork en we zien ook steeds meer bikes met een dempveer achter. Deze maken grote hobbels een stuk makkelijker te overmeesteren. Maar ze werken alleen als je ze hebt afgesteld op hun actieve posities. Neem even de tijd om de fijnere nuances te leren van het instellen van de zogenaamde sag. Deze bepaalt hoeveel de vering inzakt als je gewoon op de fiets zit. Je moet ook de rebound instellen, deze bepaalt hoe snel de vering terugveert. Maar neem ook even de tijd om te weten hoe je je voorvering vergrendelt en opent, zodat je niet per ongeluk met een volledig niet-geveerde fiets op een technisch parcours uitkomt.
Kijk waar je heen wilt
Naar een rots staren die je niet wilt raken, zorgt er voor dat je er bijna altijd recht op af rijdt. Het wordt ‘doelfixatie’ genoemd; je fiets gaat naar de plek toe waar je ogen op gericht zijn. Kijk voorbij obstakels naar het punt waar je naartoe wil. Houd je kin horizontaal, kijk naar voren en probeer zo ver mogelijk vooruit over je route te kijken. Gebruik je perifere zicht, alles wat niet in je directe zicht ligt, om obstakels direct voor je te ontwijken.
Ken de basis reparaties
Vanwege het ruigere terrein, komen mechanische problemen bij mountainbiken vaker voor dan op de weg. De tubeless-band technologie heeft geholpen om het aantal lekke banden te minimaliseren, maar ze sluiten het niet uit. Zorg dus dat je basisgereedschap bij je hebt om er zeker van te zijn dat je het bos uit kunt komen. Je zou op zijn minst moeten weten hoe je een lekke band kunt repareren. Andere goede vaardigheden zijn onder meer het repareren van een kapotte ketting en het vervangen van een gebogen of gebroken derailleurpad.