Of je nu unieke handgemaakte artikelen hebt die je wilt verkopen of een groothandel of dropshipping wilt starten, je hebt een geweldige website met e Commerce-functionaliteit nodig om online succesvol te zijn. Met relatief lage initiële kosten is het eenvoudiger dan ooit om een e-commerce bedrijf te starten. Toch zijn er wel wat zaken waar je op moet letten. Heb je een magazijninrichting nodig? Kun je het alleen af, of heb je personeel nodig? In dit artikel laten we je zien hoe je in slechts een paar eenvoudige stappen een online winkel start.
Kies een levensvatbare niche en bepaal de doelgroep
De eerste stap bij het starten van een online winkel is het bepalen van de nichemarkt die je wil bedienen. Een van de grootste fouten die nieuwe ondernemers maken, is dat ze zich niet concentreren op de drie componenten van het kiezen van een niche:
Winstgevendheid
Je wil een niche die winstgevend is, zodat je een rendement op jouw investering kunt zien en een winstgevende online winkel kunt opbouwen. Als een product te duur is om te produceren of in te kopen in het groot, heeft het een laag potentieel voor winstgevendheid. Evenzo kan een product te duur zijn om te verzenden en wellicht beter geschikt om persoonlijk te verkopen.
Vindbaarheid
De beste e-commerce winkels hebben veel gevraagde producten op voorraad waarnaar mensen zoeken. Als je bijvoorbeeld een online winkel wilt beginnen die hondenriemen verkoopt, zorg er dan voor dat ‘hondenriemen’ een zoekwoord is dat je target. Gebruik SEO-tools om producten te bepalen waarnaar mensen zoeken.
Passie
Denk na over je passies. Waar praat je bijvoorbeeld graag over? Als je gepassioneerd bent over wat je verkoopt, is de kans groter dat je eraan vasthoudt als het moeilijk wordt. Niet alleen dat, maar je wil dat klanten andere mensen naar jouw winkel leiden omdat je de expert bent op een bepaald gebied, product of dienst.
Je doelgroep is net zo belangrijk als je niche. Je wil er zeker van zijn dat de producten die je verkoopt hen zullen interesseren en dat ze zonder problemen kunnen kopen wat je aanbiedt.
Kies jouw product of service
Zodra je je niche en doelgroep hebt bepaald, is het tijd om te beslissen over je product- of servicelijn. Dit kan het moeilijkste deel zijn van het starten van een online winkel. Je wil er zeker van zijn dat je geen product verkoopt dat te duur is om te produceren of waar niemand naar op zoek is. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je over de middelen beschikt, zoals opslag en verzending, om de producten onder te brengen en te versturen.
Als je een product kiest dat al populair is, hoe onderscheidt je jezelf dan van de rest? Kun je een bestaand product verbeteren? Hoe zorg je ervoor dat jouw online winkel de bron is voor dit product?
Bedenk een goede merknaam
Als je eenmaal weet wat je wil verkopen, is de volgende stap het kiezen van een merk- of bedrijfsnaam en het maken van de huisstijl, zoals een logo. Voor sommigen kan deze stap heel gemakkelijk zijn en voor anderen kan dit een hele uitdaging zijn.
Als je niet zeker weet waar je moet beginnen bij het maken van je logo, is Canva een geweldige plek om te beginnen. Het biedt tientallen gratis en eenvoudig aan te passen logo sjablonen. Als je geen zin hebt om dit te proberen, kun je altijd iemand inhuren om het voor je te doen!