Je kunt altijd vertrouwen op een Franse autofabrikant om een stijlvolle kleine hatchback te maken. Of die nu goed is of niet, is een andere vraag, maar de huidige Peugeot 208 is duidelijk een van de goede!
In feite zou de Peugeot 208 zeker op je radar moeten staan als je op zoek bent naar een kleine hatchback. Want laten we duidelijk zijn: dit is een heel andere auto dan de Peugeot 208 van de eerste generatie. Dat is behoorlijk goed nieuws, want het origineel was niet erg goed en worstelde om te concurreren met rivalen zoals de Ford Fiesta, Seat Ibiza en Volkswagen Polo op bijna alle gebieden.
Sterker nog, de nieuwe Peugeot 208 doet het niet alleen goed tegen die concurrenten. De duurdere versies in de 208-reeks zijn ook echte alternatieven van de Audi A1 en de Mini. Peugeot bied je vrij eenvoudige opties wat betreft de motor. Er is één diesel met 99 pk en drie 1.2 PureTech-benzines die 74 pk, 99 pk en 127 pk produceren. Dan is er ook nog een volledig elektrische versie.
Dan zijn er ook nog verschillende versies: de Active Premium op instapniveau, de beter uitgeruste Allure Premium, de sportieve GT en de GT Premium die de top van de reeks is. Binnenin de 208 bevindt zich een breed 7,0-inch hoofdscherm met Apple CarPlay en Android Auto die optioneel kan worden opgewaardeerd tot 10,0-inch, plus een set prachtige schakelaars om door de verschillende menu’s te navigeren.
Alleen het basismodel krijgt een set analoge wijzerplaten, elke andere variant heeft het nieuwe 3D digitale display, dat belangrijkere informatie zoals je snelheid projecteert op een scherm dat dichter bij de bestuurder staat, en minder belangrijke statistieken op een set verder naar achteren. Het ziet er allemaal erg mooi uit. De binnenkant heeft een grote verbetering gekregen. Bijvoorbeeld in de kwaliteit van de gebruikte materialen.
Benzine, diesels en tal van afwerkingen beschikbaar
Laten we eens kijken naar de verschillende motoren, er zijn vier conventioneel aangedreven 208’s beschikbaar, die verschillende varianten van de uitstekende 1,2-liter Puretech driecilinder benzinemotor hebben en een enkele versie van de zuinige 1,5-liter dieselmotor.
Voor degenen die een benzine Peugeot 208 willen, zijn de vermogens keuzes 75, 100 en 130 pk. Prestaties verschillen veel meer dan het brandstofverbruik. De enkele dieselmotor ontwikkelt 100 pk. Wat versnellingsbakken betreft, is er een mix van handgeschakelde vijf- en zes versnellingsbakken en de eerder genoemde achttrapsautomaat.
Er zijn een aantal afwerkingen om uit te kiezen, beginnend met Active en oplopend naar Active Premium, Allure, Allure Premium en GT Line. Zelfs de instapmodellen zijn goed gevuld met apparatuur als airconditioning, lichtmetalen velgen en cruisecontrol. In dit opzicht is de Peugeot 208 in ieder geval een kleine, maar volwassen auto.
Gezien het compacte karakter van de 208 zal het je niet verbazen dat het achterin niet ruim is, lange passagiers zullen het moeilijk hebben achter een lange bestuurder. Er zijn uitsparingen in de achterkant van de voorstoelen om de beenruimte te vergroten, maar omdat deze een plastic achterkant hebben, zijn ze niet erg comfortabel om tegenaan te rusten. De hoofdruimte is voldoende, als je minder dan 1,80 meter lang bent dan. De bagageruimte heeft een royale 311 liter en of je nu kiest voor een conventionele motor of de EV: je hebt meer ruimte dan in de Ford Fiesta en de Citroën C3, maar minder dan in een Renault Clio.