Horloges zijn al sinds vele eeuwen dé accessoire voor de man en een Breitling horloge is daarvan een goed voorbeeld. Het merk dat al sinds 1884 bestaat en nog steeds wordt gezien als een van de meest stijlvolle merken als het gaat om horloges. Het is een merk met een grote geschiedenis dat zich nog steeds relevant weet te houden. Zo is Max Verstappen een van de personen die er door gesponsord wordt. Ben jij benieuwd naar dit merk en wil je er graag meer over weten? Lees dan snel verder, want in deze blog lees je alles wat je moet weten over Breitling.
Breitling begon niet als horlogemerk, maar maakte stopwatches en chronometers
Breitling is dus in 1884 opgericht in Zwitserland, door Léon Breitling die zich gespecialiseerd had in het maken van stopwatches en chronometers voor horlogemakers. Vijftien jaar later, in 1899, kwam Breitling pas met zijn eerste horloge. Daarmee richtte Breitling zich op piloten, wat rond die tijd natuurlijk nog geen grote afzetmarkt was.
In de Tweede Wereldoorlog droegen veel piloten een Breitling horloge
Toch bleek die connectie met piloten een slimme, want in de Tweede Wereldoorlog leverde het merk horloges aan luchtmachtpiloten van zowel de Duitse als de Engelse kant. Jaren later, toen het niet zo goed meer ging met het merk, werd dit overgenomen door een andere Zwitser, die het langzaam omtoverde in een luxe horlogemerk, met een hoge aanschafprijs.
Breitling is een van de beste hedendaagse horlogemerken die je kunt kopen
Ondertussen wordt het merk ook zo door iedereen gezien: als een duur, luxe merk. De horloges beginnen bij ongeveer 2000 euro en eindigen ergens rond de 30.000 euro. Natuurlijk betaal je deels voor de naam, maar vergis je niet, Breitling is een van de beste hedendaagse horlogemerken die je kunt kopen.
Een Breitling horloge houdt zijn waarde
De horloges gaan erg lang mee, en worden in families vaak doorgegeven. Een ander pluspunt: Breitling houdt zijn waarde. Dat wil zeggen dat als jij nu een Breitling horloge koopt, deze eventueel over tien jaar weer makkelijk verkocht kan worden. Voor misschien wel het dubbele.
De reden dat de prijs van een Breitling horloge vrij hoog ligt, komt ook door de chronograaf. Dit is een van de belangrijkste onderdelen van de horloges en werken erg goed, en zien er daarnaast erg luxe uit. Ook de behuizing van de horloges is erg sterk: doordat de horloges veel gebruikt werden door piloten, moesten ze tegen een stootje kunnen.
Luxe, klassiek en sportief
Breitling weet de luxe, klassieke uitstraling te combineren met een sportieve. Dat zie je ook in hun marketing terug, zo worden er zeilploegen gesponsord, maar ook surfers en dus Formule 1 coureurs.
De kern van een Breitling horloge is nog steeds de chronograaf. Dit mechanische stukje vereist een kwalitatief hoog productieproces, waardoor de horloges precies en van hoge kwaliteit zijn. Breitling is nog steeds in privé handen, in tegenstelling tot de meeste horloge merken die tegenwoordig van een groot bedrijf of investeringsgroep zijn. De horloges worden dan ook nog steeds met grote zorg geproduceerd en van massa productie is bij Breitling geen sprake. Door die hoge kwaliteit zien we dat nog steeds veel piloten een Breitling dragen. En het zegt iets, als dat al meer dan honderd jaar gebeurd.