Kopieën zijn zelden zo goed als het origineel, maar de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV zou een uitzondering kunnen zijn. Het is namelijk eigenlijk een Outlander PHEV. Yep, een van de populairste plug-in hybrides van de afgelopen jaren. Dat betekent hetzelfde tweemotorige 4WD-systeem, dezelfde 13,8 kWh-batterij, goed voor 55 km ratio op batterij alleen, voordat hij overschakelt op zijn 2,4-liter benzinemotor. We gingen daarom eens een stukje rijden in de Outlander PHEV, en we leerden de zuinigheid van de auto kennen en waarderen.
De Mitsubishi Eclipse Cross PHEV beschikt over dezelfde pure EV-, batterijbesparings- of batterijoplaadmodi, waarmee de bestuurder interactie en invoer mogelijk maakt om batterij of benzine te gebruiken of te sparen op specifieke tijdstippen van een reis, zoals we dat ook van de Outlander gewend zijn. Mitsubishi claimt hetzelfde gemiddelde brandstofverbruik van 1,9 l/100 km, en dit is zeker haalbaar (of beter) met kortere ritten die binnen het EV-bereik vallen, wat betekent dat een brandstoftank bereik van 1000 km+ zeer haalbaar is. En omdat het een EV-gebaseerd systeem is, geeft het, wanneer het met rust wordt gelaten, prioriteit aan het batterijgebruik, waardoor de wagen stil en efficiënt is.
Er zijn dezelfde vijf zitplaatsen beschikbaar als bij de Outlander, en bedenk dat de Outlander PHEV niet wordt aangeboden in zeven zitplaatsen. En dus is de Eclipse een maat kleiner en tussen de ASX en Outlander in de Mitsubishi stal past. Het dashboard display is hetzelfde, maar aangepast zodat de EV-meter een beetje duidelijker is om te begrijpen als je moet kiezen tussen EV- en oplaadmodi. De rijmodi voor het 4WD-systeem zijn ook een beetje anders, met Evo-stijl Tarmac-Gravel-Snow-instellingen, samen met Normal en Eco-modi.
Grote verandering ten opzichte van de Outlander
De grootste verandering is de modernisering van de oplaadpoort. Nu elektrische auto makers eindelijk hun oplaadstekkers beginnen te standaardiseren naar Type 2, gebruikt de PHEV Eclipse Cross nu een Type 2 AC-poort (opladen voor thuis), in plaats van de vorige Type 1 in de Outlander. De DC/openbare oplaadstekker is nog steeds CHAdeMO, een Japanse voorkeur, maar wordt voorlopig nog steeds veel gebruikt. Het is het beste om niet in de complexiteit te duiken en gewoon te weten dat de AC / thuis laadstekker helemaal in lijn is met wat we op dat gebied zien bij andere merken.
Het belangrijkste getal is hoe lang het duurt om op te laden, en bij de 3,7 kW AC-laadlimiet betekent dit eenvoudigweg een volledige lading in zeven uur met behulp van het 1,2 kW driepolige stopcontact, of vier uur met een 7,2 kW stopcontact. Op het openbare netwerk zal hij in 25 minuten van 0-80 procent opladen… net als de Outlander, enigszins beperkt door zijn 22kW-laadcapaciteit, of het nu een 50kW- of een 300kW-oplader is.
Net als de Outlander is de wagen soepel, stil en heeft hij bijna dezelfde snelheid (0-100 km/u in een geteste 9,4 seconden), waarbij de focus op EV-vermogen onmiddellijke respons ligt bij elke snelheid, waardoor hij sneller aanvoelt. De ophanging voelt aan de zachte kant aan, maar als rijcomfort en het comfortabel nemen van kuilen en hobbels de voorkeur heeft boven snelle bochten met een SUV als deze, dan is dit de vering voor jou.
De garantie ziet er goed uit, maar met een addertje onder het gras: Mitsubishi’s Diamond Advantage is 10 jaar/160.000 km voor de aandrijflijn en vijf jaar/130.000 km voor de auto zelf. Maar die volledige termijn geldt alleen voor de nieuwe eigenaar, en voorwaardelijk voor de eerste drie jaar; als de auto na drie jaar wordt verkocht, vervalt de garantie.
MITSUBISHI ECLIPSE CROSS PHEV:
- MOTOR: 2,4-liter benzine vier, twee elektromotoren, 13 kWh plug-in batterij
- VERSNELLINGSBAK: zestraps CVT-automaat, AWD
- VERMOGEN: 94 kW/199 Nm
- 0-100 KM/U: 9,4 seconden (getest)
- 1,9 l/100 km, 55 km EV-bereik