1970 was een bijzonder jaar in de geschiedenis. Het was het jaar waarin Feyenoord als eerste Nederlandse voetbalclub de Europacup-beker kaapte en The Beatles hun afscheid aankondigden. Bovenal was 1970 het jaar waarin de Amerikaanse muscle car een absolute mijlpaal bereikte. General Motors doorbrak met de Chevrolet El Camino SS 454 de mythische 400-CID-limiet die de Amerikaanse muscle cars toen begrensde.
Chevy El Camino
Eind jaren 50 keek Chevrolet jaloers naar grote concurrent Ford. De Ford Ranchero, een mix tussen een personenauto en een pick-up truck, bleek een groot succes. De Detroitse autofabrikant talmde niet lang. Met de El Camino introduceerde Chevrolet twee jaar later zijn eigen hybride.
Een Chevy El Camino geldt als een van de populairste naoorlogse Noord-Amerikaanse auto’s. De eerste modellen uit 1959 en 1960 zijn in originele staat een uitstekende belegging. Op ongeëvenaarde kracht en snelheid was het wachten tot de komst van de Super Sports-reeks.
1970, het jaar van de machtige motor
In het gewilde bouwjaar 1970 was Chevrolet alweer aan de derde generatie toe. Het model kreeg geslaagde aanpassingen zoals een meer vierkant vooraanzicht en dubbele koplampen in een gespoten behuizing. Ook het interieur kreeg een make-over. De Super Sport-variant viel extra op dankzij zijn stijlvolle zwarte racestrepen op de motorkap.
Doorheen de jaren kregen Super Sports almaar krachtigere motors. Al dat mechanisch spierballengeweld culmineerde nu in de SS454 El Camino. De machtige LS6 454 CID V8-motor leverde 450 pk. Zoveel vermogen was ongezien voor die tijd. Binnen de dertien seconden had de auto vanuit startpositie al zijn eerste kwart mijl achter de kiezen. Anders gezegd: dit beest trok meteen op aan 174 kilometer per uur.
Chevrolet El Camino SS 454
De mythische status van de SS454 El Camino hangt nauw samen met zijn exclusiviteit. De SS 454 rolde slechts één jaar van de fabrieksband. In 1971 maakten emissiebeperkingen, de bemoeizuchtige Amerikaanse overheid en overbezorgde autoverzekeringsmaatschappijen definitief een einde aan de pret. Het vermogen werd wettelijk drastisch teruggeschroefd. Het tijdperk van de prestatiegerichte muscle cars liep ten einde. Productiemodellen van 1971 en later moesten het met heel wat minder pk en cilinderinhoud stellen.
Echte schoonheid zit van binnen, zei je moeder ooit. Wat betreft de SS454 El Camino is dat allesbehalve gelogen. Met zijn machtige LS6-motor staat deze krachtpatser voor altijd op eenzame hoogte in de geschiedenis van de Amerikaanse muscle cars.