Ford Mustang: nieuw en oud

  • Menfacts
  • maart 7, 2017
  • Comments Off

De Ford Mustang is sinds zijn introductie in april 1964 een iconische auto. Ontwerper John Najjar was idolaat van het gevechtsvliegtuig P-51 Mustang en daarvan leende hij de naam voor zijn nieuwe creatie op vier wielen. Ford-baas Lee Iaccoca wilde een geheel nieuw succesnummer voor Ford dat vooral eruit sprong vanwege zijn scherpe prijs en z’n sportiviteit. Dat die opzet geslaagd is bewijst de huidige zesde generatie Mustangs. Welk ander type is al ruim vijftig jaar op de markt en nog altijd populair? We schetsen de historie van de Mustang in vogelvlucht.

ford mustang 1964

ford mustang 1964

Ponycar

De Mustang is een zogenoemde ponycar: kopers konden de auto naar eigen wens aankleden en uitvoeren. Zo kwamen er zescilinders en beresterke V8-motoren. De nieuwe Ford vestigde meteen al een record in de autogeschiedenis want na slechts vier maanden waren er al 100.000 verkocht. Ford zag dan ook vier jaar lang weinig redenen om de auto aan te passen. Wel kwam er in 1965 een nieuwe carrosserievariant, de 2+2 Fastback. Al snel na de komst van de Mustang coupé volgde een cabriolet. Pas na bijna tweemiljoen oer-Mustangs stelde Ford in 1967 een gewijzigde carrosserie voor. De haaienkieuwen tussen de koplampen en de grille waren verdwenen en de achterzijde was geheel nieuw ontworpen. Voor de liefhebbers van veel spierballen kwam Ford met muscle cars als de 428 Cobra Jet (1968) en een jaar later met de Mach I en de 429 Boss. Caroll Shelby (van Shelby Cobra) realiseerde de legendarische GT 350 en GT 500. Om een graantje mee te pikken in het segment luxueuze auto’s lanceerde Ford voor ’69 de Mustang Grande. Dat werd geen doorslaand succes. De Fastback herdoopte Ford in Sportsroof. Voor 1971 werd de carrosserie lager, breder en langer.

ford mustang II

ford mustang II

Tweede generatie

In 1974 volgde de Ford Mustang II. De verkopen van de eersteling waren fors teruggelopen en de verzekeringspremies voor jonge Mustang-rijders waren omhoog geschoten. Ford besloot dus de nieuwe
Mustang een halve meter kleiner te maken en vooral minder wild. Standaard zat er een viercilinder met een schamele 85 pk onder de motorkap. Europa kreeg echter een Duitse V6. Helaas was de open Ford Mustang gesneuveld. Ford had een en ander goed gezien want de verkopen trokken prima aan. Er was ook weer een Fastback versie. Vanaf de zomer van 1976 was er een Cobra II leverbaar.

ford mustang III 1982

ford mustang III 1982

De Ford Mustang III

Een auto die maar liefst veertien jaar lang mee zou gaan, werd de Mustang III van 1979. De derde generatie Mustangs deed het weer erg goed. De lijnen van de auto waren aantrekkelijk en de klant had de keuze uit een viercilinder, een V6, een V8 en een viercilinder turbo. Voor ’80 keert het Cobra-pakket terug en twee jaar later de GT.

ford mustang

Hoe het verder liep

Voor de ware liefhebbers zijn de twee generaties die volgden minder interessant. De SN-197 was er van 1994 tot 2004. Daarna kwam de SN-197 die van 2005 tot 2007 leverbaar was. Daarvan kwam na 2007 een Shelby GT00 op basis van het model 2005 en die bleef tot 2014 te bestellen. Europa was toen allang geen officiële afzetmarkt meer voor Ford maar de Amerikanen zelf bleken er nooit genoeg van te krijgen. Vanaf 2015 is er de zesde generatie Ford Mustang en die ziet er weer geweldig uit. In Wet-Europa is de laatste Mustang alleen via grijze import te koop. Bedenk echter wel dat de prijs alhier ruim € 50.000,- bedraagt terwijl kopers in de VS met zo’n $20.000,- klaar zijn, dus ongeveer een derde van de Europese prijs. Een flinke discrepantie, maar transport, invoer en de belastingen liegen er tegenwoordig niet om.

2016 ford mustang shelby gt350

2016 ford mustang shelby gt350

 

Previous «
Next »