Er komt veel kijken bij het runnen van een webshop. Je doet de inkoop, voorraadbeheer, hebt een website te onderhouden, moet de marketing doen, vragen van klanten beantwoorden, social media bijhouden, pakketten verzenden, retouren afhandelen en nog veel meer. Gelukkig kan je een of meerdere van deze zaken uit handen geven. Wist je dat het mogelijk is om het gehele logistieke stukje uit te besteden? Zo zijn er partners die bijvoorbeeld de bestelling voor je klant verzenden, maar ook partijen die de pakketjes netjes inpakken en deze opslaan in een eigen magazijn. Zo heb je geen omkijken meer naar de gehele webshop logistiek.
Wat is fulfilment?
Fulfilment heeft de volgende definitie: “De processen die zich op het afhandelen en verwerken van opdrachtactiviteiten richten, voortkomend uit klantcontact.” Veel webshop eigenaars beginnen klein met een paar orders per dag of week. Op het moment dat het aantal bestellingen begint op te lopen, wordt het logistieke proces een steeds grotere uitdaging. Verzenddozen kopen, bestellingen inpakken, adresseren, voorraadbeheer: alles wordt meer werk. Fulfilment is het complete proces van orderafhandeling.
Voorraadbeheer voor webshops
Fulfilmentbedrijven doen het voorraadbeheer in hun eigen magazijn of warehouse. Het is hierbij mogelijk om een koppeling te maken met het e-commerceplatform dat je gebruik voor je webwinkel. De bestellingen komen zo direct binnen bij de fulfilmentpartij wanneer een klant een bestelling doet, zonder vertraging. Je partner kan dus snel aan de slag met de verwerking en verzending van een bestelling. Door een goed datawarehouse te implementeren kan je processen in real-time volgen. Zo zie je onder meer wat en hoeveel er verzonden is, hoeveel retouren er in een bepaalde periode zijn geweest en hoe het er voor staat met de voorraad.
Orderpicking voor grote webwinkels
Grotere webshops maken gebruik van orderpicking, waarbij het product wordt gescand, vastgelegd, gecontroleerd en afgeboekt. Hierdoor kan bijvoorbeeld snelle levering beloofd worden, want dit proces verloopt uiterst efficiënt. Ook weet je zeker dat je klant het juiste product geleverd krijgt dat schadevrij is.
Netjes inpakken
Een bestelling kan op tal van manieren worden ingepakt. Zo is het mogelijk om standaard verzenddozen te gebruiken, of dozen op maat die perfect aansluiten op het formaat van jouw producten. Deze dozen zijn ook te personaliseren. Een fulfilment partner kan het pakket inpakken zoals jij wilt en hier bijvoorbeeld een leuk briefje bijstoppen of een kortingscode zodat je klant gemotiveerd wordt om een volgende bestelling te plaatsen.
Value added services
Een pakketje van jouw webshop moet niet alleen voldoen aan de verwachtingen van je klant, maar deze het liefst overtreffen. Als je indruk maakt en opvalt, kan je van een eenmalige klant een vaste klant maken. Ook kan je zo een positieve review in de wacht slepen of profiteren van mond-tot-mondreclame.