Social-mediaplatforms zijn snel een belangrijk onderdeel van marketing voor bedrijven geworden. Met zoveel beschikbare platforms op dat gebied, vraag je je waarschijnlijk af welke het beste is voor de zakelijke marketing voor jouw bedrijf. Er is echter geen enkel platform dat het beste is voor alle bedrijven. Het is bijvoorbeeld onmogelijk om te zeggen of adverteren op Facebook het beste voor jouw bedrijf is, of juist op een ander platform. Hoewel Facebook enorm populair is geweest voor merkpromotie, is het niet per se geschikt voor elk type merk en is het niet altijd geschikt voor elk type klant. Hieronder bekijken we hoe je het beste een keuze kunt maken uit de verschillende social media platforms om op te adverteren voor jouw bedrijf.
Tegenwoordig is het bijna onmogelijk om zonder veel kennis een goede social media campagne op te zetten voor de marketing van een merk, dienst of bedrijf. De meeste bedrijven schakelen dan ook een social media bureau in, zoals Your Business Online, die die expertise wel in huis hebben. Voor we gaan kijken naar hoe je bepaalt wat het beste platform voor jou is, zetten we ze eerst even op een rijtje:
-Snapchat
Het beste social mediaplatform voor jouw bedrijf kiezen
Als het gaat over de marketing op social media, kun je het beste het platform kiezen dat het beste bij jouw bedrijf, merk of dienst past. Dit omvat het evalueren van de platforms om te zien of een deel van je klantenbestand er aanwezig is, of ze al dan niet betrokken zijn bij vergelijkbare bedrijven of merken en of het platform past bij de persoonlijkheid van jouw merk.
Als je merk bijvoorbeeld vooral millennial-vrouwen wil aanspreken, zou Instagram een goede keuze zijn. Dit platform trekt doorgaans meer vrouwen dan mannen aan, en meer mensen onder de 25 jaar dan andere platforms. Heb jij een B2B bedrijf? Dan zul je meer succes boeken op LinkedIn, een platform dat vooral professionals aanspreekt en bedrijven en merken in contact brengt met andere professionals.
Om het ideale platform voor jouw bedrijf te vinden, moet je jezelf de volgende vragen stellen:
– Wat is mijn uiteindelijke doel met betrekking tot social media marketing? Is het om te verkopen, te verbinden of om naamsbekendheid op te bouwen?
– Hoe het succes van jouw social media campagne te meten?
– Ben ik een B2B of B2C bedrijf?
– Wie is mijn ideale klant/doelmarkt?
Als je eenmaal hebt besloten welk platform je in je marketing campagne gaat opnemen, is de volgende stap het vinden van manieren om de resultaten van die campagne bij te houden. Gelukkig zijn er veel tools je om het succes van een marketing campagne op social media te meten.
Met ESP’s zoals Campaign Monitor kun je e-mailmarketing en social media combineren, met een dashboard dat je laat zien hoeveel social media-shares je hebt gekregen en hoeveel mensen jouw e-mailcampagnes lezen, doorsturen, etc.
Andere manieren om de resultaten van een social media campagne bij te houden zijn:
– Betrokkenheid monitoren (shares, likes)
– De belangrijkste beïnvloeders identificeren
– Bijhouden hoeveel backlinks je krijgt.
Sommige ondernemers vragen zich misschien af of ze de tijd en het geld moeten besteden aan het opzetten van een marketingcampagne voor social media. Als ze al de tijd hebben genomen om aan hun e-mail marketing campagne te werken, is er dan echt meer nodig? Ja! Sterker nog, het integreren van social media marketing met je e-mail marketing campagne is tegenwoordig een must als je wil opvallen!