• Homepage
  • >
  • Mannen
  • >
  • Hoe je succesvol kunt omgaan met promotiematerialen voor jouw bedrijf

Hoe je succesvol kunt omgaan met promotiematerialen voor jouw bedrijf

  • Menfacts
  • december 1, 2020
  • Comments Off
pennen bedrukken

Een bedrijf succesvol maken, en houden, gaat niet vanzelf. Op alle vlakken moet je zorgen dat je succesvol blijft, zo ook op het gebied van de juiste marketing en promotie. De juiste middelen en ideeën om jouw bedrijfsnaam naar buiten te brengen zijn erg belangrijk. Je moet zorgen dat je contact met je klant houdt door op te blijven vallen. Dit kan door de juiste promotiematerialen in te zetten. Wat dat moet zijn is echter voor elk bedrijf en onderneming anders. Sommige volstaan met een usb bedrukken, andere bedrijven moeten juist iets totaal anders doen. Met deze tips kies je makkelijk de juiste promotiematerialen voor jouw onderneming.

Zorg dat je met promotiemateriaal komt dat bij je branche past

De keuze in promotiematerialen is zoals gezegd in grote mate afhankelijk van de branche waarin je onderneming zich begeeft. Pennen bestellen blijft natuurlijk populair, maar vaak moet je toch met iets creatievers komen om op te blijven vallen bij je klanten. Zorg dat je met iets komt dat bij jouw branche past, en verzin daarbij het liefst iets dat langere tijd mee gaat. Online is enorm veel inspiratie te vinden en het produceren van promotiematerialen hoeft niet enorm veel te kosten.

Kernwaarden vertegenwoordigen

De promotiematerialen moeten niet alleen bij de branche, maar natuurlijk ook bij de onderneming passen. Welke kernwaarden heeft de onderneming, en welke missie en visie zijn reeds uitgeschreven? Onderneem je in het duurzame segment, dan is het bijvoorbeeld belangrijk dat de promotiematerialen middels duurzame processen en materialen geproduceerd worden. 

Werk vanuit je huisstijl

Zorg dat je altijd in lijn blijft met je huisstijl, zoals kleurgebruik en lettertypen. Als je dit op de juiste manier in zet, dan kun je in één oogopslag herkenbaar zijn en blijven. Laat je dus leiden door de huisstijl van jouw bedrijf. Op iedere vorm van promotiemiddel moet duidelijk deze huisstijl naar voren komen. Dat kan soms lastig zijn, maar is vaak een kwestie van het juiste kleur- en logogebruik. Twijfel je over de toepassing van je huisstijl op een bepaald voorwerp? Dan is het een goed idee om een vormgever te laten meedenken. Alleen bij een herkenbare terugkerende huisstijl zal promotiemateriaal goed werken.

De functie van jouw promotiemateriaal

Welke functie moet het promotiemateriaal hebben? Is het een leuke give-away om klantrelaties te onderhouden, of is het een tool om nieuwe klanten aan de onderneming te binden en ermee te laten kennis maken? Steeds vaker wordt voor dit soort tools gezocht naar duurzame oplossingen die prikkelen.

Verkies kwaliteit boven kwantiteit

Promotiemateriaal kan soms duur zijn, maar zorg dat je er niet te veel op bezuinigd. Kies altijd voor kwaliteit, promotiemateriaal van mindere kwaliteit straalt dat ook af op je bedrijf of merk. Dan kan het averechts werken op de beeldvorming van je bedrijf. Bezuinig niet op kwaliteit, maar kies voor een materiaal of partij waarvan je zeker bent dat het van topkwaliteit is. Hoe vreemd het ook moge klinken, mensen leggen vaak een link tussen de kwaliteit van het gebruikte promotiemateriaal en de dienst of het product dat je levert.

Werk met de juiste producenten

Daarom is de producent die je kiest voor de productie van het promotiemateriaal van erg groot belang. Er zijn een groot aantal partijen die hierbij kunnen assisteren, maar lang niet allemaal hoeven ze het gewenste niveau te halen waar jij naar op zoek bent. Kies dus voor een partner met veel ervaring, het liefst in diverse soorten promotiematerialen.

Ervaring

Vaak kunnen de betere aanbieders ook de meest uiteenlopende producten bedrukken en leveren. Van visitekaartjes tot relatiegeschenken en van volledige stands die bij beurzen gebruikt kunnen worden tot parasols. Zelfs wanneer je zelf slechts standaard promotiemateriaal nodig hebt, is een dergelijke vorm van ervaring bijzonder nuttig: het betekent dat de partner veel ervaring heeft en vanuit diverse invalshoeken kan meekijken, maar ook weet hoe het kwaliteit moet waarborgen. 

De basis promotie materialen

Posters, flyers en visitekaartjes blijven een basis voor veel ondernemingen. Zodra een huisstijl ontwikkeld is kan deze direct doorgevoerd worden en eerder genoemde promotiematerialen zijn daar erg goed voor, en daarnaast niet duur. Deze basis materialen zorgen ervoor dat de onderneming ten alle tijden gepromoot kan worden. Een visitekaartje kan natuurlijk uitgedeeld worden tijdens een zakelijke lunch, en een flyer kan als standaard promotiemateriaal op de toonbank liggen.

Externe en interne promotiematerialen

Door gebruik te maken van een combinatie van externe en interne promotiematerialen vergroot je het mogelijke bereik, en hiermee de impact die de promotiematerialen zullen hebben op de onderneming. Denk bijvoorbeeld aan een intern magazine, dat zowel door medewerkers als bezoekende (potentiële) klanten gelezen en meegenomen kan / mag worden. Maar ook bedrukte pennen, aanstekers of andere handige ‘meenemers’ kunnen voor een onverwacht groot bereik zorgen.

Previous «
Next »